• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Pragmatic Potential of Precedent Phenomena in Advertising Communication

Abstract

The article discusses the problem of precedence in advertising. The paper aims to identify the pragmatic potential of precedent phenomena in the advertising message. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors for the first time describe pragmatic specificity of precedent units by the material of modern TV commercials of the leading mobile operators. The findings indicate that precedent phenomena in the advertising message exert manipulative influence on the consumer’s consciousness.

References

  1. Высоцкая И. В. Спорные вопросы теории прецедентности // Критика и семиотика. 2013. № 13. С. 117-137.
  2. Гудков Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М.: Гнозис, 2003. 288 с.
  3. Захаренко И. В. К вопросу о каноне и эталоне в сфере прецедентных феноменов // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей. М.: Филология, 1997. Вып. 1. С. 104-113.
  4. Караулов Ю. Н. Роль прецедентных текстов в структуре и функционировании языковой личности // Научные традиции и новые направления в преподавании русского языка и литературы: доклады советской делегации на VI конгрессе Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы. М.: Русский язык, 1986. С. 105-126.
  5. Красных В. В. Свой среди чужих: миф или реальность? М.: Гнозис, 2003. 375 с.
  6. Прохоров Ю. Е. Действительность. Текст. Дискурс. М.: Флинта; Наука, 2004. 224 с.
  7. Родина О. В. Прагматическая пресуппозиция как фактор эффективного воздействия рекламного текста (на материале рекламных и PR-сообщений) // Вестник Московского государственного университета. Серия 19. Лингвистика и МКК. 2004. № 4. С. 113-116.
  8. https://gtmarket.ru/laboratory/basis/3528/3552 (дата обращения: 16.03.2020).
  9. https://www.youtube.com/watch?v=AKURqBMyYL0 (дата обращения: 16.03.2020).
  10. https://www.youtube.com/watch?v=eGrAjL_nVT4 (дата обращения: 16.03.2020).
  11. https://www.youtube.com/watch?v=eunrgQVyD48 (дата обращения: 16.03.2020).
  12. https://www.youtube.com/watch?v=N1TCqzOj2Pc (дата обращения: 16.03.2020).
  13. https://www.youtube.com/watch?v=vqUYIjiAIdY (дата обращения: 16.03.2020).
  14. https://www.youtube.com/watch?v=2LBRJnmWVG8 (дата обращения: 16.03.2020).

Author information

Roza Aleksandrovna Volkova

Kuban State University

Bella Semenovna Kaban'yan

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Received: February 4, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • реклама
  • рекламная коммуникация
  • прагматический потенциал
  • прецедентность
  • прецедентный текст
  • прецедентные феномены
  • advertising
  • advertising communication
  • pragmatic potential
  • precedence
  • precedent text
  • precedent phenomena

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)