• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Using Spider Web Technology when Developing C1 Students’ Foreign-Language Discussion Skills in the Process of Unmoderated Group Discussion

Abstract

The methodology to form foreign-language discussion skills in the process of unmoderated group discussion is still poorly investigated. The article for the first time describes the approved technology (Spider Web) specially developed to conduct unmoderated discussions. The author proposes previously unknown methodological techniques aimed at developing students’ foreign-language discussion skills and/or correcting the existing communicative habits. The author’s criteria to assess C1 students’ discussion skills are suggested.

References

  1. Галанова О. А. Обучение стратегиям научной дискуссии на иностранном языке в неязыковом вузе: автореф. дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2003. 24 с.
  2. Глазов А. Г. Методика обучения магистрантов ведению научной дискуссии на иностранном языке: автореф. дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2017. 24 с.
  3. Грайс Г. П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Е. В. Падучевой. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. С. 217-238.
  4. Заруцкая Е. В. Аутентичное ток-шоу как средство обучения устному общению на английском языке (на примере The Ellen DeGeneres Show) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2 (80). Ч. 2. С. 411-414.
  5. Лазуткина Е. М. Этика речевого общения и этикетные формулы речи // Культура русской речи / под ред. Л. К. Граудиной, Е. Н. Ширяевой. М.: Норма; Инфра-М, 1998. С. 90-98.
  6. Львова А. С. Учебная дискуссия как средство развития диалогической речи младших школьников: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2008. 18 с.
  7. Матвеева Т. В. Управление собеседником в диалогическом речевом общении // Проблемы речевой коммуникации / под ред. М. А. Кормилицыной, О. Б. Сиротина. Саратов: Изд-во Саратовского ун-та, 2004. Вып. 4. С. 152-165.
  8. Наджафов И. А. Учебная дискуссия как средство формирования профессиональной компетентности будущих специалистов по связям с общественностью (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. пед. н. Курск, 2006. 24 с.
  9. Радюк А. В. Кооперативные коммуникативные стратегии и тактики как средства гармонизации английского делового дискурса // Вестник МГИМО Университета. 2013. № 1 (28). С. 236-240.
  10. Свенцицкий А. Л. Краткий психологический словарь. М.: Проспект, 2011. 512 с.
  11. Смирнова Е. В. Развитие культуры иноязычного полилогического общения в послевузовском образовании преподавателей иностранного языка: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1999. 22 с.
  12. Щеколдина А. В. Развитие дискуссионных умений как компонента интерактивной компетенции у студентов неязыковых вузов (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. пед. н. Пятигорск, 2005. 19 с.
  13. Яковлева Э. Б. Фонетическая оформленность немецкой спонтанной полилогической речи: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2005. 42 с.
  14. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment [Электронный ресурс]. Companion Volume with New Descriptors. URL: https://rm.coe.int/1680459f97 (дата обращения: 03.02.2020).
  15. What Is the Harkness Method? [Электронный ресурс]. URL: https://www.katherinecadwell.com/harkness-method (дата обращения: 03.02.2020).
  16. Wiggins A. The Best Class You Never Taught: How Spider Web Discussion Can Turn Students into Learning Leaders. ASCD, 2017. 164 p.

Author information

Ekaterina Vital'evna Zarutskaya

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • технология «Паутина»
  • групповая дискуссия
  • децентрализованная дискуссия
  • дискуссия без модератора
  • иноязычные дискуссионные умения
  • критерии оценивания
  • студенты уровня С1
  • Spider Web Technology
  • group discussion
  • decentralized discussion
  • unmoderated discussion
  • foreign-language discussion skills
  • assessment criteria
  • C1 students

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)