• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Thesaurus as a Means to Form Economics Students’ Foreign-Language Lexical Skills within the Space of Related Linguo-Didactic Categories

Abstract

The article analyses thesaurus-like linguo-didactic means, which serve to form economics students’ foreign-language lexical skills. The author reveals common features that lead to identification of the analysed means and specific features that differentiate thesaurus from other linguo-didactic categories. Methodological recommendations on work with thesaurus and thesaurus-like dictionaries are proposed. The conducted research allows concluding about advantages of thesaurus in comparison with other thesaurus-like dictionaries, considering the fact that thesaurus not only gives systemic representation of lexemes but allows easy formation of semantic relations and concepts in learners’ cognitive space, which raises efficiency of teaching foreign-language vocabulary.

References

  1. Андон Ф. И., Резниченко В. А. Управляемые словари, таксономии, тезаурусы и онтологии в семантическом вебе // Інженерія програмного забезпечення. 2013. № 13. С. 40-48.
  2. Антонов А. Ю., Веряев А. А. Использование пакета CmapTools и концепт-карт в процессе обучения английскому языку // Преподаватель ХХI век. 2017. № 1-1. С. 9-19.
  3. Антонов А. Ю., Веряев А. А., Костюкова Т. А., Доманский В. А. Трехстадийная модель использования облака тегов и концепт-карт в учебном процессе для работы с англоязычными текстами // Язык и культура. 2017. № 40. С. 122-134.
  4. Антонян М. А. Устранение пробелов в знаниях как условие повышения качества иноязычной подготовки студентов неязыкового вуза // Педагогика. 2019. № 9. С. 87-95.
  5. Бурнаева К. А. Ассоциативное поле как способ моделирования фрагмента языкового сознания // Lingua mobilis. 2011. № 6 (32). С. 51-58.
  6. Кузина М. А. Слово и словарь: экзотизмы в англоязычных словарях и текстах // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2017. № 3 (27). С. 52-59.
  7. Мыскин С. В. Лексическая структура профессионального языка (Часть I) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 6 (48). Ч. 1. С. 103-111.
  8. Онякова А. Л. Психолингвистический эксперимент в лингводидактике // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2017. № 1 (25). С. 106-112.
  9. Серова Т. С., Шишкина Л. П. Иноязычный экологический лексикон тезаурусного типа как средство формирования категориально-понятийного аппарата будущих специалистов // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 2. С. 117-132.
  10. Сухорукова Д. В. Оценка качества высшего образования: традиционные подходы и международные рейтинговые системы // Высшее образование сегодня. 2018. № 9. С. 49-53.
  11. Тарева Е. Г. Лингводидактика в эпоху глобальных научных трансформаций // Три «л» в парадигме современного гуманитарного знания: лингвистика, литературоведение, лингводидактика: межкафедральный сб. науч. ст. / под общ. ред. К. М. Баранова, О. Г. Чупрына; сост. и отв. ред. О. Я. Федоренко. М.: МГПУ, 2018. С. 134-138.
  12. Чайникова Г. С. Учебный электронный словарь тезаурусного типа как средство формирования информационной основы речевой деятельности // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 9 (27). Ч. 1. С. 183-188.
  13. ABBYY Lingvo Live [Электронный ресурс]. URL: https://www.lingvolive.com/ru-ru (дата обращения: 13.02.2020).
  14. Longman Dictionary of Contemporary English Online [Электронный ресурс]. URL: https://www.ldoceonline.com/ (дата обращения: 13.02.2020).
  15. Reverso Context [Электронный ресурс]. URL: https://context.reverso.net/ (дата обращения: 13.02.2020).
  16. What are the differences between sole trader, partnership, Ltd and PLC in terms of taxation in the UK? [Электронный ресурс]. URL: https://www.companybug.com/differences-between-sole-trader-partnership-ltd-and-plc/ (дата обращения: 26.03.2020).

Author information

Ekaterina Anatol'evna Zueva

Financial University under the Government of the Russian Federation; Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: January 28, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • средство обучения лексике
  • интериоризация знаний
  • формирование иноязычных лексических навыков
  • словарь-тезаурус
  • лексические единицы
  • семантические связи
  • систематизация информации в сознании обучающихся
  • means of teaching vocabulary
  • knowledge interiorization
  • formation of foreign-language lexical skills
  • thesaurus
  • lexical units
  • semantic relations
  • systematization of information in learners’ consciousness

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)