• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Masquerade Motif in M. Yu. Lermontov’s and V. Shershenevich’s Creative Work

Abstract

The article conducts a comparative analysis of V. Shershenevich’s and M. Yu. Lermontov’s creative work. The study aims to give consideration to the masquerade motif and identify the role that a mask plays as an integral attribute of a masquerade ball. Although the masquerade theme in itself is not new to literary criticism, an attempt to find commonalities and differences in how this motif is reflected in the lyric poetry of the presented poets is undoubtedly new, which makes the work novel. The attained results have shown that the masquerade is evaluated negatively by the poets since it presents itself as one of the ways helping the society to escape responsibility, to hide one’s true face behind a mask.

References

  1. Бандурина Н. С. Страдающий Арлекин как фольклорный образ в поэзии В. Шершеневича // XV юбилейные Царскосельские чтения «Евразийский опыт: культурно-историческая интеграция»: материалы Международной конференции: в 4-х т. СПб.: ЛГУ им. A. C. Пушкина, 2011. Т. 1. С. 206-210.
  2. Волошин М. А. Лики творчества. Л.: Наука, 1989. 848 с.
  3. Гринштейн А. Л. Карнавал и маскарад: два типа культуры [Электронный ресурс]. URL: http://el.z-pdf.ru/31kulturologiya/66272-1-algrinshteyn-karnaval-maskarad-dva-tipa-kulturi-govorya-literaturnom-processe-razvitii.php (дата обращения: 18.07.2019).
  4. Дроздков В. А. DUM SPIRO SPERO: о Вадиме Шершеневиче, и не только: статьи, разыскания, публикации. М.: Водолей, 2014. 800 с.
  5. Евреинов Н. Н. О новой маске (автобио-реконструктивной). Пг.: Третья стража, 1923. 45 с.
  6. Ермоленко С. И. Два образа мира - два типа миропереживания: М. Ю. Лермонтов «Как часто, пестрою толпою окружен» // Филологический класс. 2014. № 3 (37). С. 25-29.
  7. Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://slovar.cc/rus/efremova/178506.html (дата обращения: 09.05.2020).
  8. Исупов К. Г. Философия и литература «серебряного века» (сближения и перекрестки) // Русская литература рубежа веков (1890-е - начало 1920-х гг.): в 2-х кн. / под ред. В. А. Келдыш. М.: ИМЛИ РАН, 2000. Кн. 1. С. 69-130.
  9. Кумбашева Ю. А. Мотив сна в русской лирике первой трети XIX века: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2001. 22 с.
  10. Лермонтов М. Ю. Избранное. Воронеж: Изд-во ВГУ, 1981. 576 с.
  11. Лермонтов М. Ю. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Изд-во АН СССР, 1954. Т. 2. 388 с.
  12. Новикова М. В. Экфрасис в поэтической практике имажинистов (В. Шершеневич, А. Мариенгоф, С. Есенин): дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2018. 231 с.
  13. Осьмухина О. Ю. Литература сквозь призму идентичности: маска как форма авторской репрезентации в прозе ХХ столетия. Саранск: Изд-во Мордовского ун-та, 2009. 288 с.
  14. Толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]: в 4-х т. / под ред. Д. Ушакова. URL: https://ushakovdictionary.ru (дата обращения: 09.05.2020).
  15. Толшин А. В. Значения и свойства маски в карнавале и маскараде // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. № 41. С. 62-69.
  16. Чагинская Е. А. От слова к образу: юродивый как инверсия соблазна // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2008. № 1 (1). Ч. 2. C. 143-159.
  17. Шершеневич В. Г. Листы имажиниста. Стихотворения. Поэмы. Теоретические работы. Ярославль: Верхне-Волжское кн. изд-во, 1996. 528 с.

Author information

Marina Vladimirovna Novikova

Voronezh State Technical University

Anna Igorevna Milovanova

Voronezh State Technical University

Nadezhda Borisovna Bugakova

Voronezh State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 10, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • поэзия
  • маскарадный мотив
  • маска
  • лирический герой
  • арлекинада
  • шутовство
  • Лермонтов
  • Шершеневич
  • poetry
  • masquerade motif
  • mask
  • lyrical hero
  • harlequinade
  • buffoonery
  • Lermontov
  • Shershenevich

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)