• Original research article
  • July 15, 2020
  • Open access

Specificity of Domestic and Foreign Online Courses from the Viewpoint of a Teacher-User (by the Material of Online Courses of the Russian and French Authors)

Abstract

The research objective is to identify reasons for negative evaluation of online courses on the part of the users. Scientific originality of the paper involves a new approach to evaluating an online course quality from the viewpoint of a teacher participating in the course. The analysis of strong and weak points of the online courses under study shows that the authors of domestic online courses need to solve the following problems: to improve e-learning methodology, to develop assessment means fund, to raise teachers’ digital and information competence, which includes skills of working with video camera, competence in working with virtual audience.

References

  1. Борщева В. В. ИКТ-технологии - неотъемлемый элемент обучения иностранному языку в вузе // Современное языковое образование: инновации, проблемы, решения: сб. науч. тр. М.: РИЦ МГГУ им. М. А. Шолохова, 2016. С. 5-9.
  2. Гатулин Р. Р., Колупаева Д. А. Перспективы онлайн-образования в России // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2017. № 11-12 (15-16). С. 68-70.
  3. Гречушкина Н. В. Онлайн-курс: определение и классификация // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 6. С. 125-134.
  4. Кущева Н. Б., Терехова В. И. Современная цифровая образовательная среда в высшем образовании России // Проблемы современной экономики. 2018. № 1 (65). С. 191-194.
  5. Лебедева М. Б. Массовые открытые онлайн-курсы как тенденция развития образования // Человек и образование. 2015. № 1 (42). С. 105-108.
  6. Малинин Н. В. Использование массовых онлайн-курсов в преподавании иностранных языков на неязыковых факультетах вузов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 2. С. 258-261.
  7. Москалёв А. К., Серюкова И. В., Долгополова М. В. Использование массовых открытых онлайн-курсов в обучении физике бакалавров общеинженерных направлений подготовки // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2019. № 1 (47). С. 26-34.
  8. Паспорт приоритетного проекта «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/8SiLmMBgjAN89vZbUUtmuF5lZYfTvOAG.pdf (дата обращения: 18.10.2019).
  9. Полкова Е. В. Роль массовых открытых онлайн-курсов в современном образовании // Приоритеты педагогики и современного образования: сборник статей VI Международной научно-практической конференции. Пенза: МЦНС «Наука и просвещение», 2019. С. 133-135.
  10. Романова Н. Л. Онлайн-курсы как инновационная форма дистанционного обучения [Электронный ресурс] // Педагогика высшей школы. 2018. № 2. URL: https://moluch.ru/th/3/archive/86/3178/ (дата обращения: 21.10.2019).
  11. Чекалина Т. А., Тумандеева Т. В., Максименко Н. В. Основные направления и перспективы онлайн-обучения // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 3 (31). С. 44-52.
  12. Чернышкова Н. В. Смешанное обучение иностранному языку. Что об этом думают студенты? // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики в неязыковом вузе: сборник материалов 3-й Международной научно-практической конференции / Московский государственный технический университет имени Н. Э. Баумана; Ассоциация технических университетов России и Китая. М.: МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2019. С. 218-222.
  13. Чернышкова Н. В., Михалат Е. С. Трансформация высшего образования в контексте новой парадигмы социально-экономических процессов // Самоуправление. 2019. Т. 2. № 2 (115). С. 241-243.

Author information

Nataliya Vladimirovna Chernyshkova

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: April 19, 2020.
  • Published: July 15, 2020.

Keywords

  • МООК
  • онлайн-курс
  • структура онлайн-курса
  • формы контроля
  • интерактивность содержания
  • период обучения
  • поведение преподавателя
  • mass open online course (MOOC)
  • online course
  • online course structure
  • forms of control
  • interactivity of content
  • training period
  • teacher’s behaviour

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)