• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

“Return” Motive in the Modern Tatar Dramaturgy

Abstract

The research objective includes identifying specificity of the “return” motive representation in the modern Tatar dramaturgy. The paper reveals causes for revival of this motive at the end of the XX - the beginning of the XXI century, traces its evolution. The researchers’ attention is focused on the following issues: ideological and aesthetic peculiarities, wide range of figurative means, national features of images in the plays under analysis. Scientific originality of the research includes an original approach to studying the modern Tatar plays with a view to examine representation of the “return” motive and to identify its variations. The conducted research allows concluding that the “return” motive in the modern Tatar dramaturgy is closely associated with the author’s artistic thinking, genre affiliation and main artistic idea of a literary work.

References

  1. Ахмадуллин А. Г. Татарская драматургия: история и проблемы. Казань: Татар. кн. изд-во, 2012. 511 с.
  2. Бахтин М. М. Автор и герой: к философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000. 336 с.
  3. Загидуллина Д. Ф. Особенности современной татарской литературы: поиск новых подходов к изучению // Национальные литературы на современном этапе: научные концепции и гипотезы: круглый стол, посвященный 80-летию создания Института языка, литературы и искусства им. Г. Ибрагимова Академии наук Республики Татарстан (11 сентября 2019 г.). Казань: ИЯЛИ, 2019. С. 72-80.
  4. Закирзянов А. М. Эхо войны в современной татарской драматургии // Проблемы марийской и сравнительной филологии: сб. ст. / отв. ред. Р. А. Кудрявцева. Йошкар-Ола: Мар. гос. ун-т, 2016. С. 166-170.
  5. Миннуллина Ф. Х. XX гасыр ахыры татар драматургиясендә шәхес фаҗигасе (Т. Миңнуллин, Р. Хәмид, З. Хәким әсәрләре мисалында) // Тюркский мир и исламская цивилизация: проблемы языка, литературы, истории и религии: материалы IX Международной тюркологической конференции (г. Елабуга, 13-14 апреля 2018 г.) / отв. ред. Р. Б. Камаева. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2018. С. 171-174.
  6. Салахов Б. Н. Яр // Салахов Б. Н. Яратылмый калган ярлар: пьесалар. Казан: Татар. кит. нәшр, 2017. Б. 7-33.
  7. Сахапов М. Ж. Золотая эпоха татарского ренессанса. Казань: Татар. кн. изд-во, 2004. 319 с.
  8. Хаким З. З. Җенле күл // Хаким З. З. Газап: роман, повестьлар, пьесалар. Казан: Татар. кит. нәшр, 2016. Б. 268-313.
  9. Хализев В. Е. Драма как род литературы (поэтика, генезис, функционирование). М.: Изд-во МГУ, 1986. 260 с.
  10. Ханзафаров Н. Г. Драматургия // Татар әдәбияты тарихы: сигез томда / фән. ред. Д. Ф. Заһидуллина. Казан: Татар. кит. нәшр, 2017. Т. 5. 1917-1956 еллар. Б. 333-356.

Author information

Al'fat Magsumzyanovich Zakirzyanov

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Art of the Tatarstan Academy of Sciences

Farida Imamutdinovna Gabidullina

Elabuga Institute (Branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: September 7, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • татарская драматургия
  • мотив «возвращения»
  • модификация мотива
  • идея произведения
  • Tatar dramaturgy
  • “return” motive
  • motive variation
  • idea of literary work

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)