• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Stylistic Potential of Elliptical Constructions in the German Advertising Texts

Abstract

The paper examines the stylistic potential of elliptical constructions identified in the German advertising texts. The study focuses on describing the basic types of elliptical constructions used in beer advertising with a view to reveal their expressive potential. Scientific originality of the research involves identifying the role of elliptical constructions in achieving the purposes of beer advertising. The findings indicate that advertising texts are characterized by dynamism and laconicism typical of elliptical constructions. The author justifies the thesis that elliptical constructions are actively used for brand promotion in order to make products recognizable.

References

  1. Адмони В. Г. Теоретическая грамматика немецкого языка. Строй современного немецкого языка. Изд-е 4-е, дораб. М.: Просвещение, 1986. 336 с.
  2. Александрова О. В. Проблемы экспрессивного синтаксиса. Изд-е 2-е, испр. М.: URSS, 2009. 211 с.
  3. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык. Изд-е 10-е. М.: Флинта; Наука, 2010. 383 с.
  4. Брандес М. П. Стилистика текста. Теоретический курс. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: Прогресс-Традиция; Инфра-М, 2004. 413 с.
  5. Калиновская А. Ю., Пешкова Ю. В. Структурные особенности эллиптических заголовков (на материале немецкой качественной прессы) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2009. № 1 (3). C. 99-102.
  6. Кострова О. А. Экспрессивный синтаксис современного немецкого языка: учеб. пособие. Изд-е 2-е, стер. М.: Флинта, 2012. 240 с.
  7. Первак Т. В. Языковая игра в теледискурсе (на материале немецкого языка). М.: Прометей, 2020. 258 с.
  8. Саликова О. В. Отграничение субстантивных предложений французского языка от формально схожих структур // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2017. № 3. С. 47-56.
  9. Теньер Л. Основы структурного синтаксиса / пер. с фр. И. М. Богуславского и др. М.: Прогресс, 1988. 656 с.
  10. Трофимова Э. А. Синтаксические конструкции английской разговорной речи. Ростов-на-Дону: Издательство Ростовского университета, 1981. 160 с.
  11. Экспрессивность [Электронный ресурс]. URL: http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/lingvistika/ EKSPRESSIVNOST.html (дата обращения: 15.07.2020).
  12. https://hasseroeder.de/bier (дата обращения: 09.09.2020).
  13. https://www.binding.de/ (дата обращения: 09.09.2020).
  14. https://www.einbecker.de/home.html (дата обращения: 09.09.2020).
  15. https://www.krombacher.de/ (дата обращения: 09.09.2020).
  16. https://www.licher.de/ (дата обращения: 09.09.2020).
  17. Janos L. Ellipsen in Slogans. Syntaktische Besonderheiten der deutschen Werbesprache. Hamburg: Diplomica Verlag GmbH, 2015. 92 S.
  18. Jung W. Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig: Enzyklopädie, 1973. 518 S.
  19. Sowinkski B. Deutsche Stilistik. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1991. 345 S.

Author information

Tatiana Vladimirovna Pervak

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: August 5, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • стилистический потенциал
  • неполные синтаксические конструкции
  • немецкие рекламные тексты
  • экспрессивность
  • эллипсис
  • номинативное предложение
  • stylistic potential
  • elliptical constructions
  • German advertising texts
  • expressiveness
  • ellipsis
  • nominative sentence

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)