• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Graphical Objects in Wishes from Native Speakers of Foreign Languages (by the Material of the 2020 Vladivostok Wish Tree)

Abstract

The article aims to identify specifics of using graphical objects in New Year’s wishes in foreign languages. Scientific novelty of the study lies in introducing the material collected in Vladivostok in 2020 into scientific use, in identifying and comparing the changes occurring in the Korean, Chinese, Vietnamese, Japanese and English native speakers’ natural written speech put down by hand. The article characterises types and frequency of graphical objects, correlation between using graphical objects and exclamation marks, determines whether their use depends on the type of an addressee and a wish. As a result, it was found that use of graphical objects attests to a number of similar trends and unique differences reflected in natural written speech.

References

  1. Ведёшкина Б. Н. Эмотиконы как семиотическая система // Язык и культура. 2012. № 1-2. С. 35-39.
  2. Дун Ю. Особенность китайской лексики, используемой молодежью в сети Интернет // Языки. Культуры. Перевод. 2016. № 1. С. 106-112.
  3. Зверев А. С. Знаки препинания конца предложения как заключительные частицы письменного японского языка // Вопросы языкознания. 2014. № 6. С. 92-110.
  4. Иванова Т. С. Сеть как отражение языкового присутствия в реальном мире // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2012. № 1 (45). С. 251-259.
  5. Игнатюк Е. А., Горбанина Д. С. Графическое изображение эмоций как средства деловой коммуникации // Молодёжь, наука, творчество - 2016: мат-лы XIV Межвуз. науч.-практ. конф. студ. и асп. Омск: ОмГТУ, 2016. С. 352-355.
  6. Лебедева В. В., Федулова В. А. Особенности употребления знаков препинания в корейских художественных текстах // Казанская наука. 2019. № 12. С. 177-179.
  7. Лебедева Н. Б. Естественная письменная русская речь как объект лингвистического исследования // Вестник Барнаульского государственного педагогического университета. 2001. № 1-2. С. 4-10.
  8. Малышева А. В. Особенности пунктуации китайского языка // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2017. № 37. С. 178-189.
  9. Мелентьева В. В., Капырина Т. А. Влияние языка Интернета на разговорную речь // Филологическое образование в современном обществе: сб. науч. ст. III Всерос. науч. конф., посвящ. Дням славянской письменности. Коломна: ГСГУ, 2019. С. 27-33.
  10. Попов А. С., Пермякова Т. Н. Роль пунктуации в японском художественном дискурсе (на примере рассказа Акутагава Рюноскэ «А-ба-ба-ба-ба») // Современный дискурс-анализ. 2019. № 2 (23). С. 88-93.
  11. Тренина В. С. Англоязычный и японоязычный компьютерный дискурс. Сходства, различия и особенности // Современные проблемы языкознания, литературоведения, межкультурной коммуникации и лингводидактики: мат-лы II Междунар. науч. конф. Белгород: БГИНУ, 2016. С. 450-456.
  12. Шишкина И. С. Знаки препинания как индикаторы эмоционального высказывания в английском и немецком языках // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2013. № 2. Ч. 2. С. 62-65.
  13. Ярица Л. И. Пунктуация китайского языка и её место в обучении иностранных студентов русской пунктуации // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 5. Ч. 4. С. 642-652.
  14. Ярица Л. И., Ле Т. К. Н. Пунктуация вьетнамского языка // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 6. Ч. 2. С. 440-444.

Author information

Tatiana Vladimirovna Krayushkina

Institute of History, Archaeology and Ethnology of the Peoples of the Far East, FEB RAS

About this article

Publication history

  • Received: August 4, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • пожелания
  • естественная письменная речь
  • иностранные языки
  • графические объекты
  • эмодзи
  • wishes
  • natural written speech
  • foreign languages
  • graphical objects
  • emoji

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)