• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Value Orientations of Implicit Information in the Russian and Chinese TV Advertising

Abstract

The paper aims to identify universal and nationally specific values of implicit information in the Russian and Chinese TV advertising. The researchers’ attention is focused on revealing the potential of implicit information in advertising semasiology of unrelated languages in the aspect of forming an addressee’s value worldview. Scientific originality of the study involves the integrated approach to studying synergy of visual verbal techniques of interpretative, semiotic mechanisms of manipulation in the Russian and Chinese TV advertising. The research findings are as follows: the authors show the role of implicatures as motivators of ethno-cultural values and a brand as a universal representative of implicit meanings.

References

  1. Андерсон О. В. Лингвокультурологические и национально-ментальные особенности языка рекламы: дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2006. 150 с.
  2. Аникин Е. Е. Тактика имплицитного сопоставления в российском рекламном дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 3 (104). Вып. 18. С. 9-13.
  3. Батаева Е. В., Полякова Ю. А. Мотив-анализ визуального контента телерекламы // Социологический журнал. 2018. Т. 24. № 2. С. 66-89.
  4. Бурдовская Е. Ю. Реклама в России как социокультурный феномен: генезис и историко-культурные трансформации: автореф. дисс. … к. культурологии. М., 2013. 21 с.
  5. Гирняк Е. М. Лингвокогнитивный анализ рекламных текстов: сопоставительный аспект (на материале китайской и русской рекламы): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2011. 22 с.
  6. Думанская К. С. Лингвистические и культурные особенности печатной и наружной рекламы в Китае // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2010. Т. 8. № 1. С. 82-91.
  7. Корнилова Е. Е. Телевизионная реклама: теоретико-методологический, классификационно-типологический, лингвистический аспекты: автореф. дисс. … д. филол. н. СПб., 2002. 37 с.
  8. Маслова М. В. Телевизионная реклама в России как социокультурный феномен: автореф. дисс. … к. культурологии. М., 2009. 20 с.
  9. Морковкин В. В., Богачева Г. Ф., Луцкая Н. М. Большой универсальный словарь русского языка / Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина; под ред. В. В. Морковкина. М.: АСТ-ПРЕСС КНИГА; Словари XXI века, 2016. 1456 с.
  10. Отраднова Е. В. Национальная специфика российской и китайской рекламы: сопоставительный аспект // Россия и Китай: аспекты взаимодействия и взаимовлияния: материалы IV Международной науч.-практ. конференции. Благовещенск: Изд-во Благовещенского гос. пед. ун-та, 2013. С. 119-123.
  11. Пирогова Ю. К. Имплицитная информация как средство коммуникативного воздействия и манипулирования (на материале рекламных и PR-сообщений) // Проблемы прикладной лингвистики: cборник трудов Международного семинара / Рос. акад. наук, Ин-т языкознания; отв. ред. А. И. Новиков. М.: Азбуковник, 2001. С. 209-227.
  12. Ульянова М. Ю. Семиотика традиционной культуры в китайской рекламе [Электронный ресурс]. URL: http://www.mediascope.ru/en/node/1041 (дата обращения: 12.08.2018).
  13. Флиер А. Я. Культурология для культурологов: учеб. пособие для высш. шк. М. - Екатеринбург: Акад. Проект; Деловая кн., 2002. 458 с.
  14. Чжу Ц. Жанрово-стилистические и риторические аспекты современной российской телерекламы: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2005. 19 с.
  15. https://gufo.me/ (дата обращения: 23.06.2020).

Author information

Jianin Zhu

Chengdu Institute of Sichuan International Studies University

Lidiya Glebovna Zolotykh

Sichuan University

Yuliya Aleksandrovna Vasil'eva

Astrakhan State University

About this article

Publication history

  • Received: July 29, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • телереклама
  • семиотика
  • имплицитная информация
  • русскоязычный и китайскоязычный рекламные тексты
  • лингвокультура
  • этнокультура
  • универсальные и уникальные ценности
  • интерпретация
  • бренд
  • TV advertising
  • semiotics
  • implicit information
  • Russian and Chinese advertising texts
  • linguo-culture
  • ethno-culture
  • universal and nationally specific values
  • interpretation
  • brand

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)