• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Realization of Communicative Strategy of Glorification in the Modern German-Language Media Discourse (by the Example of Media Texts on COVID-19 Issue)

Abstract

The research objective includes identifying the means to realize the pragmatic potential of the German-language media texts dedicated to the relevant issue of struggle against COVID-19. The analysis of the modern media content (posters, publications, stickers) allows revealing peculiarities of COVID-19 fighters’ representation. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher identifies objects of glorification in the German-language media texts on COVID-19 issue and describes the means to realize this communicative strategy. The research findings are as follows: communicative tactics of glorification are revealed; the role of visual information in this process is determined.

References

  1. Антонова Ю. А. Коммуникативные стратегии и тактики в современном газетном дискурсе: автореф. дисс.. к. филол. н. Екатеринбург, 2007. 25 с.
  2. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / пер. с англ.; сост. В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1989. 300 c.
  3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи: монография. Изд-е 5-е. М.: ЛКИ, 2008. 288 с.
  4. Иссерс О. С. Люди говорят… Дискурсивные практики нашего времени: монография. Омск: Изд-во Ом. гос. ун-та, 2012. 276 с.
  5. Катенева И. Г. Механизмы и языковые средства манипуляции в текстах СМИ (на примере общественно-политических оппозиционных изданий): автореф. дисс.. к. филол. н. Новосибирск, 2010. 24 с.
  6. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003. 280 с.
  7. https://live.vodafone.de/p/live/vfdeportal_home?mmsid=3defd800-4efd-4089-a5c3-296d8e579d8e (дата обращения: 23.09.2020).
  8. https://www.albertinen.de/spenden-helfen/albertinen-stiftung/corona-besiegen/ (дата обращения: 02.10.2020).
  9. https://www.domradio.de/themen/corona/2020-03-22/dutzende-tote-seelsorger-ganz-italien-wie-sich-priester-im-kampf-gegen-corona-aufopfern (дата обращения: 02.10.2020).
  10. https://www.linksfraktion.de/start/ (дата обращения: 07.10.2020).
  11. https://www.luzernerzeitung.ch/zentralschweiz/luzern/danke-luzern-und-die-ganze-schweiz-klatschte-fuer-alle-heldinnen-und-helden-in-der-corona-krise-ld.1205946 (дата обращения: 21.09.2020).
  12. https://www.rtl.de/cms/coronavirus.html (дата обращения: 01.10.2020).
  13. https://www.tagesspiegel.de/politik/kampf-gegen-die-corona-pandemie-so-sehen-die-neuen-helden-aus/25813448.html (дата обращения: 01.09.2020).
  14. https://www.vitagroup.ag/de_DE/News-Insights/Corona-Helden-Die-vitagroup-sagt-Danke (дата обращения: 02.10.2020).

Author information

Svetlana Jurievna Poluykova

Omsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: October 20, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • немецкоязычные медиатексты
  • коммуникативная стратегия героизации
  • коммуникативная тактика
  • дискурсивные практики
  • прагматический потенциал
  • German-language media texts
  • communicative strategy of glorification
  • communicative tactics
  • discursive practices
  • pragmatic potential

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)