• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Linguo-Stylistic Peculiarities of Personage’s Viewpoint Representation in Film Texts (by the Material of Graham Greene’s Novel “The End of the Affair”)

Abstract

The article examines linguo-stylistic mechanisms of the film text development. The research objective is to identify and classify the linguistic means representing a personage’s viewpoint in a film text. Scientific originality of the paper involves revealing the key role of text features (lexical, morphological, syntactic, phono-stylistic) in formation of a viewpoint as a basic component of the cinematic effect. The study focuses on analysing the key episode of Graham Greene’s novel “The End of the Affair”. The conducted research allows concluding that in the film text, suspense effect is achieved by compositional-syntactic, syntactic, morphological, lexical and phono-stylistic means.

References

  1. Ахманова О. С., Гюббенет И. В. «Вертикальный контекст» как филологическая проблема // Вопросы языкознания. 1977. № 3. С. 47-54.
  2. Вашунина И. В. Взаимодействие визуальных и вербальных составляющих при восприятии креолизованного текста: монография / Институт языкознания РАН; НГПУ. Н. Новгород: Изд-во НГПУ, 2007. 421 с.
  3. Виноградов В. В. Стиль «Пиковой дамы» // Пушкин: Временник Пушкинской комиссии / АН СССР, Ин-т литературы. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1936. Вып. 2. С. 74-147.
  4. Грин Г. Конец одной любовной связи // Грин Г. Собрание сочинений: в 6-ти т. / пер. с англ. Н. Л. Трауберг. М.: Художественная литература, 1993. Т. 2. С. 459-590.
  5. Женетт Ж. Фигуры: в 2-х т. М.: Издательство имени Сабашниковых, 1998. Т. 2. 469 с.
  6. Изотова А. А. Вирджиния Вульф: поэзия в прозе: монография. М.: МАКС Пресс, 2019. 92 с.
  7. Кухаренко В. А. Интерпретация текста: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов. Изд-е 2-е, перераб. М.: Просвещение, 1988. 192 с.
  8. Мартьянова И. А. Киновек русского текста: парадокс литературной кинематографичности. СПб.: САГА, 2002. 240 с.
  9. Михайловская Е. В., Строгалева А. Ю. Лингвостилистические особенности построения эпизода в кинематографической прозе (на материале романа Гр. Грина “The Quiet American”) // Научный диалог. 2018. № 4. С. 124-133.
  10. Михайловская Е. В., Тортунова И. А. Литературная кинематографичность российской и британской прозы XX века: сопоставительный аспект (на примере прозы В. М. Шукшина и Г. Грина) // Научный диалог. 2015. № 11. С. 97-118.
  11. Успенский Б. А. Семиотика искусства. М.: Языки русской культуры, 1995. 360 с.
  12. Чернейко Л. О. Как рождается смысл. Смысловая структура художественного текста и лингвистические принципы его моделирования: учебное пособие по спецкурсу для студентов. М.: Гнозис, 2017. 208 с.
  13. Шмид В. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
  14. Dusi N. Intersemiotic translation: Theories, problems, analysis // Semiotica. 2015. Iss. 206. P. 181-205.
  15. Greene G. The End of the Affair. L.: Vintage, 2003. 160 p.

Author information

Ekaterina Vladimirovna Mikhailovskaya

PhD

Lomonosov Moscow State University

Anastasia Yuryevna Rybachok

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: June 18, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • кинематографическая проза
  • языковые средства выражения точки зрения
  • лингвостилистические средства
  • эффект «саспенс»
  • film scripts
  • linguistic means to express viewpoint
  • linguo-stylistic means
  • suspense effect

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)