• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Linguo-Pragmatic Features of Using Authentic Foreign-Language Film Discourse in English Classes at Higher School

Abstract

The purpose of the study is to prove relevance of using authentic foreign-language film discourse in foreign language teachers’ methodological base at higher school with senior language students at the intermediate and advanced levels of foreign language proficiency (within the scope of this article, it is English) at all the stages of education. The work is novel in that it identifies features of using authentic foreign-language film discourse in English classes to teach students to recognise linguo-pragmatic aspects of film characters’ speech behaviour in authentic foreign-language film discourse, which is a necessary component for communicative competence development. As a result, it is proved that authentic foreign-language film discourse use has a positive effect on the study of a foreign language and is a generally accessible educational element that can address not only cognitive and foreign-language professional and communicative challenges but also social and cultural ones.

References

  1. Горшкова В. Е. Теоретические основы процессоориентированного подхода к переводу кинодиалога: на материале современного французского кино: дисс. … д. филол. н. Иркутск, 2006. 367 с.
  2. Давыдова М. М. Просодия, семантика и прагматика текста в регистре документального кино (на материале англоязычных фильмов страноведческой тематики): дисс. … к. филол. н. Самара, 2005. 208 с.
  3. Духовная Т. В. Субтитры как элемент кинодискурса: лингвистический и паралингвистический аспекты: дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2018. 215 с.
  4. Ефремова М. А. Концепт кинотекста: структура и лингвокультурная специфика: на материале кинотекстов советской культуры: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2004. 185 с.
  5. Зарецкая А. Н. Особенности реализации подтекста в кинодискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2010. 22 с.
  6. Зверева П. П. Лингвопрагматический анализ текстов печатных СМИ формальными средствами: на материале газетных публикаций США о России: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2015. 25 с.
  7. Иванова Е. Б. Интертекстуальные связи в художественных фильмах: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2001. 178 с.
  8. Кислицына Н. Н., Службина А. Г. Лингвокогнитивные особенности кинодискурса (на материале англоязычных диалогов подростков) // Вестник Кемеровского государственного университета. 2019. Т. 21. № 2 (78). С. 513-520.
  9. Конецкая В. П. Социология коммуникации. М.: Междунар. ун-т бизнеса и управления, 1997. 304 с.
  10. Корячкина А. В. О подходах к анализу и переводу киновидеодискурса [Электронный ресурс] // XLI Международная филологическая конференция (г. Санкт-Петербург, 26-30 марта 2012 г.): тезисы / С.-Петерб. гос. ун-т. СПб., 2012. С. 24-26. URL: http://phil.spbu.ru/rabochaya/XLI_Conf_.pdf (дата обращения: 15.01.2021).
  11. Мишина О. В. Средства создания комического в видеовербальном тексте: на материале английского юмористического сериала “Monty Python Flying Circus”: дисс. … к. филол. н. Самара, 2007. 203 с.
  12. Слышкин Г. Г., Ефремова М. А. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа). М.: Водолей Publishers, 2004. 153 с.
  13. Сургай Ю. В. Интердискурсивность кинотекста в кросскультурном аспекте: дисс. … к. филол. н. Тверь, 2008. 178 с.
  14. Цивьян Ю. Г. К семиотике надписей в немом кино: надпись и устная речь // Ученые записки Тартуского университета. 1988. Вып. 831. С. 143-154.
  15. Цыбина Л. В. Языковые и неязыковые средства актуализации эмоции «гнев» в кинематографическом дискурсе (гендерный аспект): на материале английского языка: дисс. … к. филол. н. Саранск, 2005. 197 с.
  16. Biber D., Connor U., Upton T. A. Discourse on the Move. Using Corpus Analysis to Describe Discourse Structure. Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins, 2007. 289 p.
  17. Kozloff S. Overhearing Film Dialogue. Berkeley - Los Angeles - L.: University of California Press, 2000. 323 p.

Author information

Anastasia Nikolaevna Voitkova

PhD

Irkutsk State University

Tatiana Vladimirivna Goncharova

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: January 24, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • аутентичный иноязычный кинодискурс (АИКД)
  • преподавание иностранного языка в высшей школе
  • английский язык
  • коммуникативная компетенция
  • лингвопрагматические особенности АИКД
  • authentic foreign-language film discourse
  • teaching foreign language at higher school
  • English language
  • communicative competence
  • linguo-pragmatic features of authentic foreign-language film discourse

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)