• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Typology of Hybrid Names of Public Catering Establishments (by the Example of Public Catering Establishments Names of Tyumen (Russia), Seattle (the USA) and Toulouse (France))

Abstract

The paper aims to develop a typology of hybrid names of public catering establishments of Tyumen (Russia), Seattle (the USA) and Toulouse (France). The article analyses public catering establishments names in the comparative aspect. As a result of the research, 556 (30%) hybrid names have been identified in Tyumen, 696 (20%) - in Seattle and 413 (18%) - in Toulouse. Scientific originality of the study involves the comparative approach to analysing public catering establishments names. The author for the first time proposes a universal typology of the hybrids nominating public catering establishments in the English, French and Russian languages. As a result, five basic types of hybrids have been identified: structural, syntactical, word-formative, morphological and graphical ones.

References

  1. Алистанова Ф. Ф. Эргонимы современного русского языка как микросистема: дисс. … к. филол. н. Махачкала, 2011. 179 с.
  2. Боваева Г. М., Бураева Т. В., Дальдинова Э. О.-Г. Исследование эргонимов городского ономастикона // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. № 1. С. 84-87.
  3. Бутакова Е. С. Эргонимы иноязычного происхождения в коммуникативном пространстве города: автореф. дисс. … к. филол. н. Томск, 2013. 26 с.
  4. Касаткина С. С. Семиотический подход к исследованию города как системы // Философская мысль. 2017. № 6. С. 101-110.
  5. Красильникова Е. В. Язык города как лингвистическая проблема // Живая речь уральского города: сборник научных трудов. Свердловск: УрГУ, 1988. С. 5-18.
  6. Курбанова М. Г. Эргонимы современного русского языка: семантика и прагматика: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2015. 23 с.
  7. Лебедева Е. В. Коммуникативное пространство городской среды: перспективы и направления исследования // Журналiстыка - 2014: стан, праблемы i перспектывы: матэрыялы 16-й Мiжнар. навук.-практ. канф. Mн., 2014. С. 186-189.
  8. Маслоу А. Х. Мотивация и личность: моногр. / пер. с англ. А. М. Татлыбаева. СПб.: Евразия, 1999. 478 с.
  9. Михайлюкова Н. В. Тексты городских вывесок как особый речевой жанр (на материале языка г. Владивостока): автореф. дисс. … к. филол. н. Владивосток, 2013. 27 с.
  10. Носенко Н. В. Названия городских объектов Новосибирска: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2007. 28 с.
  11. Питина С. А. Гибридизация в эргонимах (на материале названий кафе и ресторанов) // Вестник Челябинского государственного университета. 2018. № 1 (411). Филологические науки. Вып. 111. С. 60-64.
  12. Плотникова С. Н. Языковое, дискурсивное и коммуникативное пространство // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2008. № 1. С. 131-136.
  13. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. М.: Наука, 1978. 198 с.
  14. Пономаренко И. Н., Крыжановская В. А. Современный эргоним: основные тенденции в нейминге // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Филологические науки. 2019. № 3. С. 176-186.
  15. Попова В. Л., Лямина А. К. Номинация эргонимов в сфере межкультурной коммуникации // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2017. № 37. С. 385-390.
  16. Прокофьева Т. О. Типы гибридных образований в эргонимии (на примере номинаций г. Тамбова) // Вестник Тамбовского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки. Язык. Познание. Культура». 2015. Вып. 4 (144). С. 169-177.
  17. Ратникова И. Э., Бен Х. Т. Эргонимия белорусского и вьетнамского городов в ракурсе сопоставительной лингвокультурологии // Ученые записки УО ВГУ им. П. М. Машерова. 2018. Т. 25. С. 175-181.
  18. Романкевич М. Н. Особенности проявления языковой гибридизации в названиях минских кафе и ресторанов // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2019. № 3. С. 112-120.
  19. Чанг Х. Т. Х. Ресторанный нейминг: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Томск, 2018. 23 с.
  20. Яковлева Е. А., Емельянова А. М. Ономастическое пространство как составная часть «языка города» и его основные единицы (на примере эргонимов г. Уфы) // Вестник Башкирского университета. 2006. Т. 11. № 3. С. 84-87.
  21. https://market.admtyumen.ru/ (дата обращения: 25.12.2020).
  22. https://www.google.ru/maps (дата обращения: 10.11.2020).
  23. https://www.tripadvisor.ru/ (дата обращения: 21.12.2020).

Author information

Anna Alekseevna Isakova

University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: February 25, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • названия заведений общественного питания
  • гибриды
  • типология
  • коммуникативное пространство города
  • public catering establishments names
  • hybrids
  • typology
  • urban communicative space

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)