• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Teffi: Pseudonym Role in Perception of Female Creativity in the Russian Modernism

Abstract

The study aims to determine the role of the pseudonym formation of the Russian writer N. A. Teffi in perception of women’s creativity in the first third of the XX century. The article clarifies motives for choosing the pseudonym and identifies mechanisms of its formation. Scientific novelty of the study lies in analysing intertextual connections of the pseudonym Teffi with the British literature and cultural and linguistic environment. As a result, it is proved that allusiveness of the pseudonym Teffi is a deliberate hoax retrospectively created to capture specific attitude towards women’s creativity in the Russian modernism.

References

  1. Бенчич Ж. Псевдоним (имя и «идентитет») // Russian Literature. 2001. XLIX. North-Holland. P. 115-128.
  2. Мандельштам О. Сочинения: в 2-х т. М.: Худож. лит., 1990. Т. 2. Проза. 464 с.
  3. Пономарев С. И. Наши писательницы. СПб.: Тип. Имп. акад. наук, 1891. 78 c.
  4. Творчество Н. А. Тэффи и русский литературный процесс первой половины ХХ века. М.: Наследие, 1999. 348 c.
  5. Трофимова Е. И. Терминологические вопросы в гендерных исследованиях // Общественные науки и современность. 2002. № 6. C. 178-188.
  6. Тэффи Н. А. Черный ирис. Белая сирень. М.: Эксмо, 2006. 448 с.
  7. Чуйко В. Современные женщины-писательницы // Наблюдатель. 1889. № 4. C. 23-50.
  8. Kosofsky E. S. Epistemology of the Closet. Berkeley - Los Angeles: University of California Press, 1990. 258 p.
  9. Parker M. Neighbours from Hell? - English Attitudes to the Welsh. Tal-y-bont: Y. Lolfa, 2007. 176 p.
  10. Rosenhan C. All Her Faculties: The Representation of the Female Mind in the Twentieth-Century English Novel. Berlin: Peter Lang, 2014. 227 p.
  11. Бенчич Ж. Псевдоним (имя и «идентитет») // Russian Literature. 2001. XLIX. North-Holland. P. 115-128.
  12. Мандельштам О. Сочинения: в 2-х т. М.: Худож. лит., 1990. Т. 2. Проза. 464 с.
  13. Пономарев С. И. Наши писательницы. СПб.: Тип. Имп. акад. наук, 1891. 78 c.
  14. Творчество Н. А. Тэффи и русский литературный процесс первой половины ХХ века. М.: Наследие, 1999. 348 c.
  15. Трофимова Е. И. Терминологические вопросы в гендерных исследованиях // Общественные науки и современность. 2002. № 6. C. 178-188.
  16. Тэффи Н. А. Черный ирис. Белая сирень. М.: Эксмо, 2006. 448 с.
  17. Чуйко В. Современные женщины-писательницы // Наблюдатель. 1889. № 4. C. 23-50.
  18. Kosofsky E. S. Epistemology of the Closet. Berkeley - Los Angeles: University of California Press, 1990. 258 p.
  19. Parker M. Neighbours from Hell? - English Attitudes to the Welsh. Tal-y-bont: Y. Lolfa, 2007. 176 p.
  20. Rosenhan C. All Her Faculties: The Representation of the Female Mind in the Twentieth-Century English Novel. Berlin: Peter Lang, 2014. 227 p.

Author information

Yulia Vitalievna Kim

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: March 23, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • Н. А. Тэффи
  • псевдоним
  • русский модернизм
  • женский вопрос
  • N. A. Teffi
  • pseudonym
  • Russian modernism
  • women’s issue

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)