• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

S. N. Zeitlin’s “Dictionary of Children’s Derivational Innovations” as Lexicographical Information Resource

Abstract

The research objective is as follows: to describe the macro- and micro-structure of S. N. Zeitlin’s “Dictionary of Children’s Derivational Innovations”. The article provides a comparative-contrastive description of the printed and electronic editions of the dictionary. The paper considers the following issues: the dictionary structure, entry zones, types of explanations and types of contexts. Scientific originality of the study involves identifying specificity of lexicographical parametrization of children’s derivational innovations. As a result, it is shown that S. N. Zeitlin’s dictionary as an information resource introduces principles of lexicographical interpretation of children’s innovations from the viewpoint of the derivational-semantic approach, illustrates realization of well-grounded criteria.

References

  1. Бобунова М. А. Русская лексикография XXI века. М.: Флинта; Наука, 2009. 200 с.
  2. Войнова Н. О., Смирнова С. А. Тематическая группа «Наименования игрушек» в словарях детской речи // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 1-2 (40). С. 13-16.
  3. Гайсина К. А. Окказионализмы в детском словотворчестве // Альманах мировой науки. 2017. № 4. Ч. 1. С. 53-54.
  4. Гридина Т. А. Объяснительный словарь детских инноваций: монография и словарь. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2012. 202 с.
  5. Гридина Т. А. Отнолингвистическая лексикография как область изучения речевой деятельности ребенка // Психологические аспекты изучения речевой деятельности. 2011. № 9. С. 160-174.
  6. Дубичинский В. В. Лексикография русского языка: учебное пособие. М.: Наука; Флинта, 2009. 432 с.
  7. Зайкова Е. С. Русская деривационная лексикография: история, теория, практика: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2008. 24 с.
  8. Земская Е. А. Язык как деятельность. М.: Флинта; Наука, 2014. 896 с.
  9. Искандарова Г. Р., Мурясов Р. З. К вопросу о словообразовании в детской речи (на материале русского, немецкого и английского языков) // Вестник Башкирского университета. 2012. Т. 17. № 1. Ч. 1. С. 514-517.
  10. Конищева А. В., Попова Т. В. Современные деривационно-семантические словари русского языка // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 1 (292). С. 77-83.
  11. Нагель О. В. Словообразовательные механизмы в процессах восприятия, идентификации и использования языка: дисс. … д. филол. н. Томск, 2017. 478 с.
  12. Суворкина Е. Н. «Сдвигология»: опыт детского и взрослого словотворчества // Вестник Адыгейского государственного университета. 2016. Вып. 3. С. 147-153.
  13. Цейтлин С. Н. Очерки по словообразованию и формообразованию в детской речи. М.: Знак, 2009. 592 с.
  14. Цейтлин С. Н. Словарь детских словообразовательных инноваций [Электронный ресурс]. URL: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/26160/1003927.pdf?sequence=1 (дата обращения: 18.03.2021).
  15. Ярошенко Н. А. Ономасиологические модели сложных номинаций лица в детской речи (на материале лексикографических источников) // Вестник Донецкого национального университета. 2019. № 4. С. 82-90.

Author information

Svetlana Anatolievna Smirnova

PhD

Institute for the Humanities of the Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov, Severodvinsk

About this article

Publication history

  • Received: March 21, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • лексикографический аспект
  • cловарь С. Н. Цейтлин
  • словообразовательная детская инновация
  • словарная статья
  • информационный ресурс
  • lexicographical aspect
  • S. N. Zeitlin’s “Dictionary of Children’s Derivational Innovations”
  • children’s derivational innovation
  • dictionary entry
  • information resource

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)