• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Thematic Characteristics of the Japanese Public Service Advertising

Abstract

The article is devoted to studying the language of public service advertising in Japan. The Japanese public service advertising is characterised by the emotional approach to a consumer, creation of unique atmosphere, as well as by a high degree of individualism and desire to preserve national distinctness. The purpose of the study is to identify thematic characteristics of the Japanese public service advertising. The work is novel in that it is the first to consider the language of advertising texts in the aspect of thematic characteristics of public service advertising. As a result of the study, priority thematic areas of public service advertising have been identified: problems of the family, addiction, state of the environment and security concerns.

References

  1. Агрба А. А. Социальная реклама в России и Испании: структурно-компаративный анализ ценностного содержания // Конфликтология / nota bene. 2018. № 2. С. 54-65.
  2. Будниченко Л. А. Социальная реклама на национальном языке как инновационная технология // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. № 2 (24). С. 38-45.
  3. Додукова Е. С. Специфика использования средств выразительности в социальной рекламе // Творческие и инновационные подходы в образовании, науке и искусстве: сборник научных трудов по материалам I Международной научно-практической конференции (г. Санкт-Петербург, 13 ноября 2017 года). СПб.: Научная общественная организация «Профессиональная наука», 2017. С. 61-68.
  4. Исаев С. М. Правительственная социальная реклама: теория и практика. М.: Лист Нью, 2002. 151 с.
  5. Клименок Н. А. Институционализация социальной рекламы в современном российском обществе: дисс. … к. соц. н. Пенза, 2005. 145 с.
  6. Ковалева А. В. Социальная реклама в России: состояние, проблемы и решения / Федеральное агентство по образованию Российской Федерации; Алтайский гос. ун-т. Барнаул: Изд-во Алтайского ун-та, 2006. 171 с.
  7. Кривоносов А. Д. PR-текст в системе публичных коммуникаций. Изд-е 2-е, доп. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2002. 288 с.
  8. Липатова В. Ю. Реклама // Педагогическое речеведение: словарь-справочник. М.: Флинта, 1998.
  9. Никoлaйшвили Г. Г. Социальная реклама: теория и практика: учeб. пособие для студентов вузов. М.: Aспeкт Прeсс, 2008. 191 с.
  10. Романов А. А. Рекламное дело. М.: Изд-во МГУ, 1998. 175 с.
  11. Хлопунова О. В. Метафоры социальной рекламы новейшего времени // Реклама, маркетинг, PR: теоретические и прикладные аспекты интегрированных коммуникаций: материалы II Международной научно-практической конференции (г. Краснодар, 1-2 марта 2019 года). Краснодар: Кубанский государственный университет, 2019. С. 198-204.
  12. Цыганова Н. Д. Социальная интернет-реклама в формате креолизованного текста // Экология языка и коммуникативная практика. 2020. № 1. С. 85-92. DOI: 10.17516/2311-3499-103.
  13. https://fundo.jp/90371 (дата обращения: 14.05.2021).
  14. https://twinavi.jp/topics/tidbits/558d8f27-af5c-49e8-83ac-63105546ec81 (дата обращения: 18.06.2021).
  15. https://www.facebook.com/NHKonline/photos/a.210856298941043.63555.193924110634262/757329307627070 (дата обращения: 14.05.2021).
  16. https://www.who.int/publications/i/item/9789241565639 (дата обращения: 21.06.2021).

Author information

Elena Stepanovna Rufova

PhD

North-Eastern Federal University, Yakutsk

Nadejda Nikolaevna Petrova

North-Eastern Federal University, Yakutsk

About this article

Publication history

  • Received: May 31, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • язык рекламы
  • текст
  • социальная реклама
  • тематика
  • японская реклама
  • advertising language
  • text
  • public service advertising
  • themes
  • Japanese advertising

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)