• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Influence of Stylistic Peculiarities of the Turkish-Language Movie Slogans on Human’s Psyche

Abstract

The paper aims to identify psycholinguistic peculiarities of slogans for the Turkish-language movies of 2010-2020. Scientific originality of the study involves analysing influence of stylistic peculiarities of modern movie slogans on perception, memorability and involvement effect. Movie slogans are examined from the viewpoint of perception, memorability and involvement effect. A quantitative analysis of movie slogans is conducted taking into account slogan memorability and created “involvement effect”. The research findings allow concluding about the role of stylistic means in raising recognizability and memorability of slogans and development of a human’s motivational sphere.

References

  1. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности 032401 (350700) «Реклама». М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 288 с.
  2. Большой психологический словарь / под ред. Б. Мещерякова, В. Зинченко. М.: АСТ; Прайм-Еврознак, 2009. 816 с.
  3. Дудина Е. П. Семантика и функции лексико-грамматических единиц в рекламе: автореф. дисс. … к. филол. н. Архангельск, 2006. 18 с.
  4. Куликова Е. В. Языковая специфика рекламного дискурса // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Филология. Искусствоведение. 2008. № 4. С. 197-205.
  5. Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с.
  6. Маланов С. В. Психолингвистика: психологическая теория речевых действий: учебное пособие. М.: Изд-во Московского психолого-социального университета, 2020. 330 с.
  7. Мезенцев Е. А. Реклама в коммуникационном процессе. Омск: ОмГТУ, 2007. 64 с.
  8. Мокшанцев Р. И. Психология рекламы: учеб. пособие / науч. ред. М. В. Удальцова. М. - Новосибирск: ИНФРА-М; Сибирское соглашение, 2009. 230 с.
  9. Романова Т. П. Современная слоганистика: учебное пособие для бакалавров, обучающихся по направлению 032700 Филология (профиль «Прикладная филология»). Самара: Универс групп, 2011. 121 с.
  10. Sugarman J. Advertising secrets of a written word: The ultimate resource on how to write powerful advertising copy from one of America’s top copywriters and mail order entrepreneurs. 1st ed. United States of America, Las Vegas: DelStar Books, 1998. 299 p.

Author information

Farzaniya Ul’masovna Galikhanova

Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 25, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • психолингвистика
  • психолингвистическое тестирование
  • стилистические средства
  • восприятие
  • вовлечение
  • psycholinguistics
  • psycholinguistic assessment
  • stylistic means
  • perception
  • involvement

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)