• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Religious and Philosophical Aspects of the Novel “The Ant Tsar” by Sukhbat Aflatuni

Abstract

The paper reveals specificity of artistic interpretation of religious and philosophical problems in the novel “The Ant Tsar” by the Russian-language writer of Uzbekistan Sukhbat Aflatuni. The novel is examined in terms of the neo-mythological artistic system. Scientific originality of the study lies in the fact that Aflatuni’s novel is for the first time subjected to a mytho-poetical analysis with a view to reveal its religious and philosophical meaning. The research findings are as follows: the author identifies elements of neo-mythological poetics, discovers specificity of eschatological problematics, reveals the main idea of the novel - everybody, regardless of nationality and faith, can achieve moral ideal, it’s a difficult path of spiritual purification.

References

  1. Афлатуни С. Муравьиный царь. М.: РИПОЛ классик, 2016. 256 с.
  2. Диденко А. Б. Проблема соотношения библейского и фантастического в романе Сухбата Афлатуни «Поклонение волхвов» // Литература в диалоге культур. Ростов-на-Дону: Фонд науки и образования, 2018. Вып. 4. С. 70-74.
  3. Емелина А. В. Роль музыки в трилогии Сухбата Афлатуни «Поклонение волхвов» // Культура и текст. 2019. № 4 (39). С. 103-114.
  4. Ислом: справочник / М. А. Усмонов тахрири остида. Кайта ишланган 3-чи нашр. Тошкент: УзСЭБош ред., 1989. 207 с.
  5. Коран / перевод смыслов и комментарии Э. Р. Кулиева. М.: Умма, 2002. 421 с.
  6. Ломоносов М. В. Древняя Российская история от начала российского народа до кончины великого князя Ярослава Первого или до 1054 года, сочиненная Михаилом Ломоносовым, статским советником, профессором химии и членом Санкт-Петербургской императорской и королевской шведской академии наук. СПб.: При Имп. акад. наук, 1766. Ч. 1-2. 140 с.
  7. Люсый А. П. Крымский текст русской культуры и проблема мифологического контекста: автореф. дисс. … к. культ. / Рос. ин-т культурологии. М., 2003. 20 с.
  8. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 2000. 407 с.
  9. Обидина Ю. С. Концепция чистилища в «Божественной комедии» Данте: от языческих образов к христианской этике // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2018. № 3. С. 26-32.
  10. Томилова Н. А. Мотив дервишества в русской литературе (на материале творчества Сухбата Афлатуни, Тимура Зульфикарова, Александра Иличевского): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2014. 20 с.
  11. Шафранская Э. Ф. Палимпсест как художественный прием в прозе Сухбата Афлатуни (рассказ «Проснуться в Ташкенте») // Филологические традиции в современном литературном и лингвистическом образовании: сб. науч. докл. М.: МГПИ, 2009. Вып. 8. С. 106-112.
  12. Шафранская Э. Ф. Постколониальная русская литература как фаза литературы русского зарубежья (мотивы прозы Сухбата Афлатуни) // Powrócié do Rosji wierszami i proz. Literatura rosyjskiej emigracji (Вернуться в Россию стихами и прозой. Литература русского зарубежья) / под ред. Г. Нефагиной. Slupsk: Akademia Pomorska w Slupsku, 2012 (Слупск: Поморская академия, 2012). С. 420-428.
  13. Шафранская Э. Ф. Ташкентский текст в русской культуре. М.: Арт Хаус медиа, 2010. 301 с.
  14. Юхнова И. С. Русский культурный код в повести Сухбата Афлатуни «Глиняные буквы, плывущие яблоки» // Мировая литература на перекрестье культур и цивилизаций. 2015. № 2 (10). С. 81-89.
  15. Юхнова И. С. «Чужие сюжеты» в прозе Сухбата Афлатуни // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2017. № 5. Ч. 2. С. 371-373.

Author information

Gulnoza Arifjanovna Radjabova

North-Caucasus Federal University, Stavropol

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • роман-притча
  • религиозно-философское начало
  • неомифологизм
  • геронты (бессмертные)
  • Чистилище
  • novel-parable
  • religious and philosophical element
  • neo-mythologism
  • geronts (immortals)
  • Purgatory

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)