• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Structure and Content of Associative Perception of Languages with Different Status (English, Russian and Khakass)

Abstract

The study aims to determine the commonality and specificity in associative portrayal of three languages - English, Russian and Khakass - in correlation with the sociolinguistic hierarchy of languages and respondents’ linguistic loyalty, taking into account their ethnicity. Scientific novelty of the study lies in identifying the associative opposition of neutral pragmatism in relation to a foreign language and emotional positivism in the assessment of native languages. As a result, it has been proved that psycholinguistic meanings in the characteristics of the languages reflect the actually existing sociolinguistic aspects of the status hierarchy and the communicative power of languages in correlation with the level of linguistic loyalty towards native languages.

References

  1. Боргоякова Т. Г., Гусейнова А. В. Статус и функционирование тюркских языков Южной Сибири. Абакан: Издательство ФГБОУ ВО «Хакасский государственный университет имени Н. Ф. Катанова», 2017. 136 с.
  2. Залевская А. А. Методология, технология и терминология: о неоднозначности научных терминов // Вопросы психолингвистики. 2014. № 20. С. 12-27.
  3. Кубрякова Е. С. Синтагматика [Электронный ресурс] // Большая российская энциклопедия. URL: https://bigenc.ru/linguistics/text/3664730 (дата обращения: 25.09.2021).
  4. Лопатин В. В., Улуханов И. С. Русский язык [Электронный ресурс] // Большая российская энциклопедия. URL: https://bigenc.ru/linguistics/text/3521628 (дата обращения: 22.08.2021).
  5. Мальцева В. С. Хакасский язык [Электронный ресурс] // Большая российская энциклопедия. URL: https://bigenc.ru/linguistics/text/4728166 (дата обращения: 22.08.2021).
  6. Тарасов Е. Ф. Языковое сознание - перспективы исследования // Языковое сознание: содержание и функционирование: XIII Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. М.: Институт языкознания РАН, 2000. С. 2-3.
  7. Фесенко Т. А. Ментальный лексикон: проблемы структуры и репрезентации // Вопросы когнитивной лингвистики. 2005. № 3 (006). С. 53-58.
  8. Borgoiakova T. G., Guseynova A. V. Contextualized Bilingualism in the Republics of Southern Siberia // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2021. № 14 (4). P. 466-477.
  9. Carter R. Vocabulary: applied linguistic perspectives. 2nd edition. N. Y.: Routledge, 1998. 336 p.
  10. Crystal D. English language [Электронный ресурс] // Encyclopedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/topic/English-language (дата обращения: 22.08.2021).
  11. Moseley C. Atlas of the World’s Languages in Danger [Электронный ресурс]. URL: http://www.unesco.org/languages-atlas/ (дата обращения: 18.01.2021).
  12. Roux P. Words in the mind: Exploring the relationship between word association and lexical development // Polyglossia. 2013. Vol. 24. Р. 80-91.
  13. Russian Language [Электронный ресурс] // Encyclopedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/topic/Russian-language (дата обращения: 22.08.2021).

Funding

The reported study was funded by the RFBR, project number 20-012-00426 “Dynamics and Perspectives of Language Interaction in Southern Siberian Republics”.

Author information

Tamara Gerasimovna Borgoiakova

Dr

Katanov Khakass State University, Abakan

Karina Aleksandrovna Pokoiakova

PhD

Katanov Khakass State University, Abakan

About this article

Publication history

  • Received: August 16, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • психолингвистическое значение
  • ассоциативное поле
  • ментальный лексикон
  • парадигматические связи
  • синтагматические связи
  • psycholinguistic meaning
  • associative field
  • mental lexicon
  • paradigmatic relations
  • syntagmatic relations

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)