• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Teaching Russian Vocabulary with Subjective Evaluation Suffixes to Chinese Students

Abstract

The study aims to substantiate the need to create a system of tasks and exercises for teaching foreign Linguistics students to form and use words with suffixes of subjective, emotional-expressive evaluation so that they will be able to convey in an adequate manner their emotions and attitude towards the world around them in accordance with communication situations in Russian, their non-native language. Scientific novelty of the study lies in developing a comprehensive approach to teaching foreigners to master Russian colloquial emotional-evaluative vocabulary with subjective evaluation suffixes, using dictionary sources that contain lexical material from the modern everyday sphere of communication. The paper discusses the need for a systematic approach to the presentation of subjective evaluation suffixes and word forms derived with their help in textbooks and study guides on Russian as a foreign language, provides the results of analysing the reasons for foreign students’ lack of proficiency in this language and speech material, shows the need for a consistent and systematic approach to teaching Russian colloquial emotional-evaluative vocabulary to foreign students, suggests ways to solve this issue.

References

  1. Виноградов В. В. Русский язык (грамматическое учение о слове): учеб. пособие для вузов / отв. ред. Г. А. Золотова. М.: Высш. школа, 1986. 640 с.
  2. Голуб И. Б. Стилистика русского языка. М.: Айрим-пресс, 2002. 448 с.
  3. Коврижкина Д. Г. Обучение иностранных студентов выражению эмоций средствами русского языка (продвинутый этап): дисс. … к. пед. н. СПб., 2015. 239 с.
  4. Костомаров В. Г. Язык текущего момента: понятие правильности. СПб.: Златоуст, 2014. 220 с.
  5. Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Справочник по русскому языку. Словарь лингвистических терминов. М.: ООО «Издательский дом “ОНИКС 21 век”»; ООО «Издательство “Мир и Образование”», 2003. 623 с.
  6. Толковый словарь русской разговорной речи: в 3-х вып. М.: Языки славянской культуры, 2014. Вып. I. А-И / отв. ред. Л. П. Крысин. 776 с.
  7. Чевардина Л. В. Обучение иностранных студентов экспрессивным средствам русской речи на примере суффиксов субъективной оценки [Электронный ресурс]. URL: https://znanium.com/read?id=333807 (дата обращения: 09.09.2021).
  8. Шлыкова Л. А., Эльвия В. Методика обучения диминутивам на занятиях по русскому языку как иностранному // Научный вестник Воронежского архитектурно-строительного университета. 2012. № 8. С. 48-51.
  9. Шибко Н. Л. Общие вопросы методик преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие для иностранных студентов филологических специальностей. СПб.: Златоуст, 2014. 336 с.
  10. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк., 2010. 349 с.

Author information

Irina Yurievna Lidina

PhD

Baikal State University, Irkutsk

Alexandr Alekseyevich Fedoseev

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: August 11, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • суффиксы субъективной оценки
  • разговорная эмоционально-оценочная лексика
  • ситуация общения
  • неофициальная коммуникация
  • обучение китайских студентов
  • subjective evaluation suffixes
  • colloquial emotional-evaluative vocabulary
  • communication situation
  • informal communication
  • teaching Chinese students

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)