• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Axiological Potential of Depersonification in Advertising Tourist Discourse of Germany

Abstract

The paper aims to reveal axiological potential of depersonification as a basis of conceptual metaphor MENSCH IST KEIN LEBEWESEN (Human Being Is an Inanimate Object). This conceptual metaphor constitutes a basis of advertising tourist discourse of Germany. In other types of discourse, depersonification is associated with negative connotations, which contradicts the purpose of advertising tourist discourse - to present an appealing description of tourist objects. The findings indicate that in this type of discourse, this conceptual metaphor has a positive axiological connotation. Scientific originality of the study lies in the fact that the author analyzes non-traditional axiology of depersonification.

References

  1. Баранов А. Н., Михайлова О. В., Шипова Е. А. Некоторые константы русского политического дискурса сквозь призму политической метафорики (‘взаимоотношения бизнеса и власти’, ‘коррупция’). М.: Фонд ИНДЕМ, 2006.
  2. Гончарова Е. А. Теория и практика стилистического анализа. М.: Академия, 2010.
  3. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: Едиториал УРСС, 2004.
  4. Москвин В. П. Выразительные средства современной русской речи. Тропы и фигуры. Терминологический словарь. Изд-е 3-е, испр. и доп. Ростов-на-Дону: Феникс, 2007.
  5. Падучева Е. В. Метафора и ее родственники // Сокровенные смыслы. Слово. Текст. Культура: сборник статей в честь Н. Д. Арутюновой / отв. ред. Ю. Д. Апресян. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  6. Переверзева Н. А. Метафорическая и метонимическая деперсонификация в современном немецком языке: дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2009.
  7. Серебрякова Е. В. Деперсонификация как обратный персонификации прием иносказания для создания художественного образа // Казанская наука. 2016. № 5.
  8. Суздальцева В. Н. Деиндивидуализация и деперсонификация в политическом дискурсе // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2011. № 2.
  9. Третьякова Е. В. Метафорический образ Германии в рекламном туристском дискурсе: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2016.
  10. Хахалова С. А. Метафора в аспектах языка, мышления и культуры: монография. Иркутск: ИГЛУ, 2011.
  11. Чудинов А. П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации. 2003. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/chudinov-03b.htm
  12. Duden online. 2013. URL: http://www.duden.de/woerterbuch

Author information

Evgenia Valeryevna Tretiakova

PhD

Irkutsk State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: August 30, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • деперсонификация
  • концептуальная метафора
  • аксиологический потенциал
  • рекламный туристский дискурс
  • метафорический образ
  • depersonification
  • conceptual metaphor
  • axiological potential
  • advertising tourist discourse
  • metaphorical image

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)