• Original research article
  • November 30, 2021
  • Open access

Communicative Text Event and Ways of Its Attractive Construction in the Media Space (by the Material of the Russian and Korean Languages)

Abstract

The study aims to reveal the role that the attractivity category plays in the construction of communicative event discourse. Linguocognitive attractivisation mechanisms are modelled, the characteristics of the main types of attractors are described using the example of the Russian and Korean languages. Scientific novelty of the study is determined by a new approach to developing ways to achieve attractivity and effectiveness in a discourse of the promoting type. It is the first time that these ways are considered as linguocognitive mechanisms that activate the addressee’s thinking on the basis of breaking the coherence of media message interpretation processes. As a result of the study, the researchers have identified the main types of cognitive mechanisms of attraction, have characterised the said types.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988.
  2. Болдырев Н. Н. Языковые категории как формат знания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2.
  3. Борисова И. Н. Русский разговорный диалог: структура и динамика. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2001.
  4. Грицианов А. А. Новейший философский словарь. М.: Книжный дом, 2003.
  5. Дейк Т. А. Язык, познание, коммуникация. М.: Прогресс, 1989.
  6. Демьянков В. З. Событие в семантике, прагматике и в координатах интерпретации текста // Известия АН СССР. Серия литературы и языка. 1983. № 4.
  7. Зорин А. В. Коммуникативный менеджмент // Эффективная коммуникация: история, теория, практика: словарь-справочник / сост. Л. Е. Тумина, М. И. Панов. М.: Агентство «КРПА Олимп», 2005.
  8. Лотман Ю. М. Структура художественного текста. СПб.: Искусство-СПБ, 1998.
  9. Почепцов Г. Г. Коммуникативный инжиниринг: теория и практика. К.: Альтерпрес, 2008.
  10. Пригожин И. Р. Конец определенности. Время, хаос и новые законы природы. М. - Ижевск, 2000.
  11. Руднев В. П. Морфология реальности: исследования по «философии текста». М.: Гнозис, 1996.
  12. Соколова О. В. Дискурсы активного воздействия: теория и типология: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2015.
  13. Ухова Л. В. «Продвигающий текст»: понятие, особенности, функции // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 3.
  14. Хакен Г. Синергетика. М.: Мир, 1980.
  15. Чернявская В. Е. Дискурс как объект лингвистических исследований // Текст и дискурс. Проблемы экономического дискурса: сб. науч. тр. СПб.: Изд-во С.-Петерб. гос. ун-та экон. и фин., 2017.
  16. Якоба И. А. Когнитивно-коммуникативная параметризация медийного дискурса: автореф. дисс. … д. филол. н. Улан-Удэ, 2021.
  17. Fairclough N. Critical Discourse Analysis and Critical Policy Studies // Critical Policy Studies. 2013. Vol. 7.
  18. Langacker R. Foundations of Cognitive Grammar: in 2 vols. Stanford: Stanford University Press, 1987. Vol. 1.

Funding

The reported study was funded by Irkutsk State University, young researcher grant number 091-20-325, “Mechanisms for Achieving Effectiveness of Communicative Event Discourse”.

Author information

Aiuna Alexandrovna Orsoeva

Irkutsk State University

Evgeniia Fyodorovna Serebrennikova

Dr

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2021.
  • Published: November 30, 2021.

Keywords

  • эффективность дискурса
  • событийность дискурса
  • аттрактивность
  • дестинация дискурса
  • дискурсивный механизм аттрактивизации
  • discourse effectiveness
  • discourse eventivity
  • attractivity
  • discourse destination
  • discursive attractivisation mechanism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)