• Original research article
  • November 30, 2021
  • Open access

Euphemisms Functioning in Advertising Discourse (by the Material of the French and Russian Languages)

Abstract

The article provides an analysis of euphemisms, both usual and occasional, which allows revealing pragmatic orientation of these linguistic units. The research objective is as follows: to reveal specificity of euphemisms functioning in commercial and social advertising discourse by the material of the Russian and French languages. The author considers a highly specialized problem of euphemisms functioning in advertising discourse, summarizes the existing studies on this issue, identifies previously unknown features of euphemisms, highlights their importance in modern society, and herein lies scientific originality of the research. The findings are as follows: the author reveals pragmatic orientation of euphemisms, evaluates the efficiency of their usage in advertising discourse.

References

  1. Вильданова Г. А. Эвфемизмы и политкорректность как отражение борьбы с сексизмом // Структурно-семантические, когнитивные, прагматические и другие аспекты исследования единиц разных уровней: актуальные проблемы лингводидактики. Бирск, 2003.
  2. Гольдман А. В. Рекламное сообщение в зеркале межкультурной коммуникации // Актуальные проблемы английской лингвистики и лингводидактики: сборник научных трудов. М.: МПГУ, 2020.
  3. Гуськова М. Д., Мамонтов А. С. К вопросу о языковых средствах создания образа в рекламном дискурсе // Славянская культура: истоки, традиции, взаимодействие: материалы Международной научно-практической конференции (в рамках ХХ Международного Кирилло-Мефодиевского фестиваля славянских языков и культур) (г. Москва, 22-24 мая 2019 г.) / отв. ред. М. Н. Русецкая. М.: Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина, 2019.
  4. Джаримова Х. А., Снежко Н. И. Рекламный текст: синтаксические особенности и трудности перевода // Культурная жизнь юга России. 2014. № 4 (55).
  5. Добренькова Е. В. Дискурс как коммуникативное событие и речевое общение // Коммуникология. 2013. № 1 (1).
  6. Исина Г. И., Кухарук А. И. О функциональной значимости рекламного дискурса // Научный альманах ассоциации «Франция-Казахстан». 2019. № 1.
  7. Лыткина О. И. Текст как объект изучения современной лингвистики // Человек. Культура. Образование. 2012. № 3 (5).
  8. Минлибаева Э. Р. Рекламный дискурс: ключевые проблемы // Вестник Башкирского университета. 2018. № 4.
  9. Москвин В. П. Эвфемизмы в лексической системе современного русского языка. М.: Ленанд, 2010.
  10. Пастухова О. Д., Нефедова Л. А. От эвфемизма к дисфемизму. Челябинск: Энциклопедия, 2016.
  11. Практический курс перевода: учебное пособие для студентов, изучающих французский язык / сост. Е. Н. Белая. Омск: Изд-во ОмГУ, 2005.
  12. Терских М. В., Зайцева О. А. Приемы воздействия в социальной рекламе // Коммуникативные исследования. 2015. № 3 (5).
  13. Торопкина В. А. Эвфемизмы как средство выражения негативной оценки в СМИ // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2015. № 2 (2).

Author information

Elena Konstantinovna Kuzmina

PhD

Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov

About this article

Publication history

  • Received: October 1, 2021.
  • Published: November 30, 2021.

Keywords

  • реклама
  • французский язык
  • культура
  • эвфемизмы
  • межкультурная коммуникация
  • advertising
  • French language
  • culture
  • euphemisms
  • intercultural communication

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)