• Original research article
  • November 30, 2021
  • Open access

Communicative Strategies and Tactics to Discuss Victory Day (by the Example of Instagram Social Network)

Abstract

The paper aims to describe evaluative strategies and tactics used by Instagram users when discussing Victory Day. Scientific originality of the study lies in the fact that the author for the first time examines communicative strategies and tactics peculiar for Instagram users, introduces new factual material, analyzes Instagram comments through the prism of linguo-pragmatic approach, which allows identifying connotation (basically negative). The findings allow concluding that when discussing Victory Day Instagram users use the following strategies and tactics: cooperative strategies (partial approval tactics), discreditation strategies (tactics: mockery, conscious diminution of authority, irony, creating the image of “wrong” holiday).

References

  1. Волчок К. В. Речевые стратегии дискредитации и дезинформации в отношении Победы над фашисткой Германией в русскоязычном сегменте Интернета // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. № 6.
  2. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: ЛКИ, 2008.
  3. Клушина Н. И., Николаева А. В. Стилистика интернет-текста. М.: Эдитус, 2019.
  4. Клюев Е. В. Речевая коммуникация. М.: Рипол классик, 2002.
  5. Лесняк М. В. Тактика «Создание светлого будущего» в политической коммуникации // Политическая лингвистика. 2013. № 4.
  6. Лисихина М. А. Опыт типологии макро-речевых актов дискредитации // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 8.
  7. Лутовина О. В. Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса. Волгоград: Перемена, 2009.
  8. Михалева О. Л. Политический дискурс: специфика манипулятивного воздействия. М.: ЛИБРОКОМ, 2004.
  9. Руженцева Н. Б. Дискредитирующие тактики и приемы в российском политическом дискурсе. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2004.
  10. Савельева М. А. Политико-психологический анализ восприятия Дня Победы молодежью стран ЕАЭС // Научный журнал «Дискурс-Пи». 2021. № 1 (42).
  11. Тошович Б. Структура интернет-стилистики. М.: Наука, 2018.
  12. Фенина В. В. Ирония в обыденном политическом дискурсе (на материале интернет-комментариев пользователей сайта «Эхо Москвы») // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 1.
  13. Хазагеров Г. Г., Лобанов И. Б. Риторика. Ростов-на-Дону: Феникс, 2004.
  14. Чуриков М. П. Согласие, несогласие и уклонение в аспекте речевого общения: на материале текстов немецких политических интервью: автореф. дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2005. 17 с.

Author information

Irina Anatolyevna Charykova

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2021.
  • Published: November 30, 2021.

Keywords

  • интернет-коммуникация
  • интернет-комментарий
  • коммуникативная стратегия
  • стратегия дискредитации
  • Internet communication
  • Internet commentary
  • communicative strategy
  • discreditation strategy

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)