• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Using the Algorithm in Teaching Intertextual Analysis of a Work of Art for Students-Philologists

Abstract

The aim of this research is to clarify the methodological foundations of teaching the intertextual analysis of a literary text at university. The article tells about the need to search for new approaches to working with intertext for philological text analysis in class. The scientific originality of the research lies in the fact that for the first time teaching the intertextual analysis of a work to students-philologists is based on the construction of an algorithm for the analysis of intertext, as well as in determining the principles of selection and input of textual material into the analysis. As a result, an approximate algorithm of actions for the detection, identification and interpretation of intertextual inclusions in a literary text was modeled, the stages of analysis were clarified, and exemplary training texts were selected for analysis.

References

  1. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989.
  2. Болотнова Н. С. Филологический анализ текста: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2007.
  3. Гимранова Ю. А. Методика интертекстуального анализа художественного произведения на филологическом факультете // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 3.
  4. Головко Б. Н. Интертекст в массмедийном дискурсе. М.: ЛИБРОКОМ, 2014.
  5. Горшков А. И. Русская стилистика: учебное пособие. М.: АСТ, 2001.
  6. Золотухина Е. Н. Категория интертекстуальности в современном русском языке: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2009.
  7. Кильдяшов М. А. Теория интертекстуальности (лингвистические аспекты) // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 6 (68).
  8. Мирошниченко С. А. Обучение интертекстуальному анализу на занятиях по иностранному языку // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 6 (105).
  9. Москвин В. П. Методика интертекстуального анализа // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2015. № 3 (98).
  10. Самсонова Н. В. Интертекстуальный подход к анализу художественного произведения в старших классах: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2016.
  11. Фатеева Н. А. Интертекст в мире текстов: контрапункт интертекстуальности. М.: Комкнига, 2006.
  12. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки). 2018. URL: https://base.garant.ru/71897864/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/

Author information

Oksana Vyacheslavovna Zakirova

PhD

Yelabuga Institute of Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • интертекстуальный анализ
  • сопоставительный анализ
  • алгоритм
  • интертекст
  • претекст
  • intertextual analysis
  • comparative analysis
  • algorithm
  • intertext
  • pretext

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)