• Original research article
  • January 31, 2022
  • Open access

Methodology for Teaching Senior Students Pursuing a Degree in “Pedagogical Education” to Produce Foreign-Language Evaluative Statements Based on Materials from the English-Language Press

Abstract

The purpose of the study is to elaborate a methodology for teaching students to produce foreign-language evaluative statements based on materials from the English-language press of a topical nature, taking into account the peculiarities of future English teachers’ training. The paper follows the sequence of preparatory and speech tasks aimed at mastering language and speech evaluative means of expressing students’ attitude to an article they have read and developing evaluative judgments drawing on the ideas outlined by the author of the article. Scientific novelty lies in creating and describing a four-stage model of forming speech evaluative skills in senior students pursuing a degree in “Pedagogical Education”. As a result, a methodology for teaching senior students pursuing a degree in “Pedagogical Education” to produce foreign-language evaluative statements based on materials from the English-language press, which consists of a system of tasks corresponding to the stages of students’ speech skills formation, has been created.

References

  1. Вайсбурд М. Л. Использование учебно-речевых ситуаций при обучении устной речи на иностранном языке: учеб. пособие для проведения спецкурса по обучению иноязычному общению в системе повышения квалификации учителей. Обнинск: Титул, 2001.
  2. Васильев В. А. Экспрессивность в дискурсе Дональда Трампа как средство формирования познавательного интереса при обучении английскому языку на старшем этапе // Новые технологии в обучении иностранным языкам: сб. мат. науч.-практ. конф. / отв. ред. С. М. Богатова. Омск: Изд-во Ом. гос. ун-та, 2019.
  3. Годунов Б. П., Першина Э. А. Обучение английской речи в функционально-познавательных упражнениях: практикум для 3 курса языкового педвуза: учеб. пособие. СПб.: Образование, 1993.
  4. Змеева Т. А. Методика обучения чтению англоязычной прессы экологической направленности студентов третьих курсов языковых факультетов вузов: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005.
  5. Коряковцева Н. Ф. Организация продуктивной учебной деятельности студентов, изучающих иностранный язык // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Педагогические науки. Развивающее обучение в системе иноязычной подготовки: проблемы, инновации, перспективы». 2009. Вып. 576.
  6. Мгеладзе Д. А. Использование газетных статей на занятиях по разговорной практике // Обучение иностранным языкам в школе и вузе / отв. ред. М. К. Колкова. СПб.: Каро, 2001.
  7. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010.
  8. Никитина Г. А. Проблема качества иноязычной речевой подготовки педагога в современных условиях: монография. М.: РУСАЙНС, 2021.
  9. Самарова О. В. Способы работы с текстами при личностно-ориентированном обучении // Учебник - Ученик - Учитель: мат. Всероссийской науч.-практ. конф. (г. Москва, 26-27 ноября 2002 г.). М.: МГУ им. М. В. Ломоносова, 2003.
  10. Татаринова М. Н. Технология работы с материалами прессы на III курсе факультета лингвистики // Актуальные проблемы гуманитарных и экономических наук: мат. Всероссийской науч.-практ. конф.: в 2-х т. Киров: Изд-во Кировского филиала МГЭИ, 2006. Т. 2.
  11. Тормышова Т. Ю. Обсуждение моральных дилемм как способ развития беглости говорения на иностранном языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 5 (16).
  12. Фролова Г. М. Учет особенностей межкультурной коммуникации при формировании профессиональной компетенции будущих преподавателей иностранного языка // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Педагогические науки. Актуальные вопросы профессиональной подготовки преподавателей иностранного языка». 2010. Вып. 3 (582).
  13. Cottier C. Why Is Online Shopping So Addictive? 2021. URL: https://www.discovermagazine.com/mind/why-is-online-shopping-so-addictive

Author information

Elena Pavlovna Belkina

PhD

Pitirim Sorokin Syktyvkar State University

About this article

Publication history

  • Received: December 4, 2021.
  • Published: January 31, 2022.

Keywords

  • развитие речевых оценочных умений
  • англоязычная пресса
  • дилемма
  • средства выражения оценок и мнений
  • тематический мини-словарь
  • speech evaluative skills development
  • English-language press
  • dilemma
  • means of expressing evaluation and opinions
  • topical mini-vocabulary

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)