• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Types of Addresses in the Educational Dialogue

Abstract

The paper aims to identify features of addresses in the educational dialogue. The work considered more than 100 lexical units obtained by continuous sampling as the language material. Scientific novelty of the study lies in the fact that types and functions of addresses in the educational dialogue setting have not yet been the subject of a special research; in addition, the authors identified a function of addresses that has not been previously described, i.e. the didactic one. As a result of analysing the language material, three groups of addresses have been identified and characterised: a teacher addressing students (by proper names (students’ names, eponyms) and common names (etiquette forms, kinship terms, gender addresses, addresses-classifications and addresses-characteristics)); a student addressing a teacher (by proper names and common names (etiquette forms and rarely used addresses-classifications)) and students addressing students (by the shortened form of a name (Misha, Ira, etc.), as well as a small group of social and status addresses, e.g. “colleagues”, “guys”).

References

  1. Аннушкин В. И. Стиль учебного диалога // Русский язык за рубежом. 2000. № 2.
  2. Валгина Н. С. Современный русский язык: синтаксис: учебник. Изд-е 4-е, испр. М.: Высш. шк., 2003.
  3. Галанова Е. М. Диалогические единства с наводящими вопросами: функционально-прагматический и структурно-семантический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2012.
  4. Гольдин В. Е. Обращение: теоретические проблемы. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1987.
  5. Кручинина И. Н. Обращение // Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. М.: Советская энциклопедия, 1990. URL: http://tapemark.narod.ru/les/340f.html
  6. Ломоносов М. В. Полное собрание сочинений: в 11-ти т. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1952. Т. 7. Труды по филологии 1739-1758 гг.
  7. Маринченко И. А., Васильева Е. В. Типы обращений в детской прозе Виталия Бианки: лексико-функциональный аспект // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 8.
  8. Проничев В. П. Синтаксис обращения. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1971.
  9. Розенталь Д. Э. Практическая стилистика русского языка: учебник для вузов. Изд-е 5-е, испр. и доп. М.: Высш. шк., 1987.
  10. Формановская Н. И. Обращение // Русский язык в школе. 1994. № 3.
  11. Шахматов А. А. Синтаксис русского языка. М.: Эдиториал УРСС, 2001.
  12. Шведова Н. Ю. Распространение предложения включением обращения // Русская грамматика: научные труды: в 2-х т. / Российская академия наук, Институт русского языка им. В. В. Виноградова. М., 2005. Т. 2. Синтаксис.

Author information

Ekaterina Mikhailovna Galanova

PhD

Branch of M. V. Lomonosov Moscow State University in Sevastopol

Aleksandra Ivanovna Gavrin

Branch of M. V. Lomonosov Moscow State University in Sevastopol

About this article

Publication history

  • Received: January 4, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • обращение
  • типы обращений
  • учебный диалог
  • функции обращений
  • address
  • types of addresses
  • educational dialogue
  • functions of addresses

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)