• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Sarcasm as Speech Means of Implementing Politician Discrediting Strategy (by the Material of the German Mass Media Texts about D. Trump)

Abstract

The paper aims to identify the role of sarcasm in implementation of the communicative discrediting strategy. The article studies the use of sarcastic evaluation aimed to create a negative image of a politician; analyzes the examples of sarcastic statements in the German mass media which serve to discredit the image of a particular politician (D. Trump), as well as his potential voters in the eyes of the readers; identifies a number of linguistic markers of sarcasm. The scientific originality of the research lies in the fact that the article considers sarcasm which is traditionally studied only in connection with the category of irony a separate speech means with a significant influential potential which can be used by the author of a sarcastic statement for targeted implementation of the communicative discrediting strategy; identifies certain linguistic markers of a negatively evaluative sarcastic meaning of a statement. As a result, it has been proved that the multiple use of statements with a sarcastic meaning towards a politician in the mass media can lead to the creation of a negative image and serve to undermine his credibility among his voters.

References

  1. Аношина Е. Ю. Речевая стратегия дискредитации в текстах русскоязычных интернет-блогов // Инновационная наука. Аэтерна. 2016. Т. 3. № 10.
  2. Гальчук Д. А. Особенности идентичности Д. Трампа в период иммиграционного кризиса (на материале постов в Twitter, Facebook и Instagram) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 11.
  3. Громыко С. А. Речевая стратегия дискредитации в русской парламентской дискуссии начала XX века // Вестник Череповецкого государственного университета. 2012. Т. 2. № 3 (41).
  4. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной английской медиаречи). М.: Едиториал УРСС, 2005.
  5. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ (современная английская медиаречь). М., 2008.
  6. Иссерс О. С. Речевое воздействие. М.: Флинта; Наука, 2011.
  7. Лабутина В. В. Речевая стратегия дискредитации в дискурсивной тактике комментария сетевого медиаконтента // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2019. № 4 (34).
  8. Лежнина А. С. Лингвопрагматический и риторический аспекты высказываний с саркастическим смыслом (на материале современного немецкого языка): дисс. … к. филол. н. СПб., 2014.
  9. Медведева Н. Е. Эволюция медиаимиджа политического лидера // Славянский мир и национальная речевая культура в современной коммуникации / гл. ред. Т. А. Пивоварчик. Гродно, 2020.
  10. Минемуллина А. Р. Оценочные прилагательные как языковой инструмент информационной борьбы (на примере информационного противостояния украинских и российских СМИ периода 2013-2014 гг.) // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2014. № 11.
  11. Навасартян Л. Г. Языковые средства и речевые приемы манипуляции информацией в СМИ (на материале российских газет): дисс. … к. филол. н. Саратов, 2017.
  12. Ширяева Т. А. Стратегия дискредитации в дискурсе современных британских парламентских дебатов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 7-3.
  13. Barkewitz C. Licht und Bleiche, Corona weiche! 2020. URL: https://www.aerztezeitung.de/Politik/Licht-und-Bleiche-Corona-weiche-408906.html
  14. Brauer M. Trumps Tolle vom Winde verweht. 2018. URL: https://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.donald-trump-die-wahrheit-ueber-seine-haare-trumps-tolle-vom-winde-verweht.9d007e5e-9628-43a5-9964-0a00af469aa0.html
  15. Fleischer J. Trump und das Kreuz mit der Post. 2020. URL: https://www.lvz.de/Nachrichten/Kultur/Kultur-Regional/Glosse-Trump-und-das-Kreuz-mit-der-Post
  16. Green D., Olschewski M. Aus diesem Grund ist Donald Trumps Haut so orange. 2018. URL: https://www.businessinsider.de/panorama/donald-trumps-haut-orange-2018-1
  17. Iosa A. Donald Trumps Teint ist Resultat großer Eitelkeit. 2016. URL: https://www.weekend.at/deluxe/beauty/donald-trumps-teint/28.886.209
  18. Lehming M. In der Gemeinschaft der Trumpologen. 2017. URL: https://www.tagesspiegel.de/politik/us-praesident-donald-trump-in-der-gemeinschaft-der-trumpologen/19401798.html
  19. Orzessek A. Wer, bitte schön, ist Michelangelo? 2020. URL: https://www.deutschlandfunk.de/trump-und-die-medien-wer-bitte-schoen-ist-michelangelo.2907.de.html?dram:article_id=482277
  20. Pohl R. Donald Trump: Der Welt größter Zwitscherant ist komplett Dada. 2019. URL: https://www.derstandard.de/story/2000109738086/donald-trump-der-welt-groesster-zwitscherant-ist-komplett-dada
  21. Richter P. Donald Trumps Kleidung: Sieht aus wie vom Schlussverkauf. 2016. URL: https://www.sueddeutsche.de/stil/trump-town-x-was-und-wen-die-trumps-tragen-1.3270173
  22. Zametzer M. Das Abflussrohr des Präsidenten. 2020. URL: http://web.archive.org/web/20200928001757/www.br.de/radio/bayern2/sendungen/radiowelt/ende-der-welt-das-abflussrohr-des-praesidenten-100.html

Author information

Anna Sergeevna Lezhnina

PhD

Military Academy of the Signal Corps, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: January 10, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • саркастическое высказывание
  • стратегия дискредитации
  • негативная оценка
  • маркеры сарказма
  • sarcastic statement
  • discrediting strategy
  • negative evaluation
  • sarcasm markers

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)