• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Overcoming Interference Difficulties When Teaching Russian Pronunciation to Mongolian Students on the Basis of a Communicative Approach

Abstract

The purpose of the study is to develop and describe a model for teaching Russian pronunciation to Mongolian students taking into account interference difficulties in the context of a communicative approach. Main attention is paid to an array of techniques aimed at adapting the speech apparatus to the pronunciation of Russian sounds, words, utterances in relation to the phonetic features of the mother tongue and at developing articulatory-auditory skills in appropriate communicative situations that are set using specially selected texts. The paper describes the advisability of using certain techniques when working with foreigners. The study is novel in that it proposes a model for the formation of correct Russian pronunciation among Mongolian students on the basis of nationally oriented and communicative approaches, which helps to minimise the efforts and time spent during preparation and points the way to the pragmatics of an utterance as early as at a very low level of learning Russian. As a result of using the proposed model, the perceptual-motor structure of the Russian language is actualised in the minds of Mongolian students, articulatory skills are formed that can be used in speech in various communicative situations, self-control and self-correction skills are developed.

References

  1. Аитов В. Д. Использование песенного материала в 5-6 классе средней общеобразовательной школы: дисс. … к. пед. н. СПб., 1993.
  2. Галсан С. Фонетика в русском и монгольском языках. Улан-Батор, 1968.
  3. Лебедева Ю. Г. Особенности обучения монголов русскому произношению на продвинутом этапе // Русский язык за рубежом. 1980. № 6.
  4. Рогозная Н. Н. Лингвистический анализ интерференции интонационных структур в русской речи монголов: дисс. … к. филол. н. М., 1994.
  5. Рогозная Н. Н., Ербаева Л. Л. Сопоставительная инновационная модель анализа фоноферентов в области консонантизма (на материале русской речи монголов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9 (87).
  6. Санжеев Г. Д. Современный монгольский язык. М., 1960.
  7. Саркисова А. Ю. Интерференционные трудности освоения русской фонетики носителями монгольского языка // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 7.
  8. Тамбовцев Ю. А. Благозвучие звуковой цепочки в финно-угорских языках // Финно-угорский мир. 2009. № 3.
  9. Тунгусова Г. И. Коррекция слухопроизносительных навыков в русской речи монгольских учащихся // Русский язык за рубежом. 1979. № 5.
  10. Тунгусова Г. И. Психологические и лингводидактические принципы функционирования модели коррекции слухопроизносительных навыков: дисс. … д. пед. н. М., 2000.
  11. Цэдэндамба Ц. Очерки по сопоставительной грамматике русского и монгольского языков. Улан-Батор: Министерство народного образования, 1974.
  12. Щерба Л. В. Русские гласные в качественном и количественном отношении. Л.: Наука, 1983.
  13. Щетинина М. И. Обучение учащихся-монголов русскому литературному произношению на продвинутом этапе: дисс. … к. пед. н. Улан-Батор, 1972.

Author information

Elena Vladimirovna Filippova

PhD

State Fire Academy of EMERCOM of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 4, 2021.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • обучение русскому произношению
  • слухопроизносительные навыки
  • интерференционные трудности
  • коммуникативный подход
  • национально-ориентированный подход
  • teaching Russian pronunciation
  • articulatory-auditory skills
  • interference difficulties
  • communicative approach
  • nationally oriented approach

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)