• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Verbalization of the Concept МИР (WORLD) in Modern Russian Ergonyms (Based on Advertising Discourse)

Abstract

The aim of the study is to identify the features of the implementation of the general cultural concept МИР (WORLD) in modern Russian ergonyms, in which it is objectified by the lexeme “world” and its derivatives. The article considers the semantic components of the concept МИР (WORLD), as well as the ways of their verbalization in the ergonymic space of the Russian city. The scientific originality of the work lies in the fact that it for the first time analyses the means of representing the concept МИР (WORLD) in modern Russian advertising discourse considered by the material of ergonyms that nominate commercial organizations from various fields. As a result of the study, the author has identified a set of the most relevant semantic components of the concept МИР (WORLD) for advertising communication implemented in ergonyms using various means (grammatical, graphic, precedent texts, contamination of meanings, etc.).

References

  1. Варданян Л. В. Концепт «мир» в английской, русской и эрзянской языковых картинах мира // Высшее гуманитарное образование ХХI века: проблемы и перспективы: мат. IV Междунар. науч.-практ. конф. Самара, 2009.
  2. Воейкова А. А. Психолингвистическое исследование рекламных текстов // Вопросы психолингвистики. 2010. № 11.
  3. Дробан В. В., Исаева Л. А. Лексема «мир» в современном эргонимическом пространстве (на материале наименований коммерческих организаций Краснодарского края) // Филология и человек. 2020. № 4.
  4. Ефремова Т. Ф. Современный толковый словарь русского языка: в 3-х т. М.: АСТ, 2006. Т. 2.
  5. Колышкина Т. Б., Шустина И. В. Семантическое наполнение концепта БЕЗОПАСНОСТЬ в рекламной коммуникации // Верхневолжский филологический вестник. 2016. № 1.
  6. Крыжановская В. А. Эргонимы с элементами графической трансформации: структурно-семантический и практический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2017.
  7. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. М.: Наука, 1988.
  8. Пономаренко И. Н., Крыжановская В. А. Современный эргоним: основные тенденции в нейминге // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. 2019. Т. 5 (71). № 3.
  9. Седова Н. А. Концепт «часть-целое» в рекламных текстах и способы его репрезентации // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 3 (23).
  10. Сибгатуллина А. И., Палутина О. Г. Архитектоника концептов МИР/WORLD/PEACE в сознании носителей русского и английского языков // Terra Linguae: сб. науч. ст. Казань: ТАИ, 2015. Вып. 2.
  11. Степанов Ю. С. Константы русской культуры. М.: Академический Проект, 2004.

Author information

Victoria Vladislavovna Droban

Krasnodar High Military Aviation School of Pilots

About this article

Publication history

  • Received: January 31, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • концепт
  • эргоним
  • реклама
  • эргонимическое пространство
  • рекламный дискурс
  • concept
  • ergonym
  • advertising
  • ergonymic space
  • advertising discourse

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)