• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

The “Sails of the «Espada»” Trilogy by V. P. Krapivin: Conflict and the System of Characters in the Axiological Aspect

Abstract

The paper examines the invariant “plot-forming” conflict that links V. P. Krapivin’s novels “The Boy with a Sword”, “The Bronze Boy” and “The Red Banner of Stubbornness” in the context of value oppositions that define the structure of the system of characters. Scientific originality of the paper lies in taking a methodological approach to the subject of the research: specificity of the conflict is analysed in the aspect of artistic axiology. The study aims to comprehend the author’s axiological intentions defining the system of characters that is invariant for the novels of the “Sails of the «Espada»” trilogy. As a result of the study, the researcher has identified and characterised two modes of consciousness which define the mental value dominants of the main characters of the trilogy, “Krapivin’s boys”, representatives of convergent consciousness, and their regular antagonists, i.e. “bureaucratresses-teacheresses” and functionaries, adherents of the negative pole of authoritarian consciousness.

References

  1. Аникина Ю. А. Особенности изображения конфликта «Взрослого» и «Детского» миров в романе-трилогии В. П. Крапивина «Голубятня на желтой поляне» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. № 6.
  2. Аникина Ю. А. Специфика конфликта в художественном мире В. П. Крапивина: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2014.
  3. Великанова Е. А. Евангельский текст в фантастических повестях В. П. Крапивина (цикл «В глубине Великого Кристалла») // Проблемы исторической поэтики. 2011. № 9.
  4. Великанова Е. А. Цикл «В глубине Великого Кристалла» В. П. Крапивина: проблематика и поэтика: дисс. … к. филол. н. Петрозаводск, 2010.
  5. Долженко Л. В. Рациональное и эмоциональное в русской литературе 50-80-х гг. ХХ в.: Н. Н. Носов, В. Ю. Драгунский, А. Г. Алексин, В. П. Крапивин: дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2001.
  6. Крапивин В. П. Бронзовый мальчик: роман. М.: Издательский дом Мещерякова, 2016a.
  7. Крапивин В. П. Мальчик со шпагой: роман. М.: Издательский дом Мещерякова, 2016b.
  8. Крапивин В. П. Рыжее знамя упрямства: роман. М.: Издательский дом Мещерякова, 2016c.
  9. Крапивина Л. А. Особенность педагогического метода писателя Владислава Крапивина // Образование и наука. 2008. № 7.
  10. Крапивина Л. А. Пионерский отряд «Каравелла»: взгляд сквозь призму пятидесятилетия // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2013. № 4.
  11. Попова Е. В. Ценностный подход в исследовании литературного творчества: дисс. … д. филол. н. М., 2004.
  12. Семенова Е. В. Художественная аксиология русской литературы: терминологический аппарат // Инновационная наука. 2016. № 2-5 (14).
  13. Тюпа В. И. Литература и ментальность: монография. М.: Юрайт, 2018.
  14. Тюпа В. И. Модусы сознания и школа коммуникативной дидактики // Дискурс. 1996. № 1.

Author information

Natalya Viatcheslavovna Svitenko

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • В. П. Крапивин
  • система персонажей
  • конвергентное сознание
  • авторитарное сознание
  • аксиология конфликта
  • V. P. Krapivin
  • system of characters
  • convergent consciousness
  • authoritarian consciousness
  • axiology of conflict

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)