• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Pragmatics of Text Transformations in the Examination Discourse

Abstract

The purpose of the study is to identify the subject-based content and lexical composition of texts included in the examination discourse for the Unified State Examination in the Russian Language. Scientific novelty lies in identifying the types of text transformations in the examination discourse in the setting where the original text contradicts the level of cognitive and linguistic maturity of the test taker. As a result of an intralingual comparison of texts at the level of text and vocabulary, it has been found that examination texts in Russian contain information mainly about moral values and human relationships, featuring anthropocentricity, while taboo vocabulary is compressed or replaced.

References

  1. Бархударов Л. С. Язык и перевод (вопросы общей и частной теории перевода). М., 1975.
  2. Валгина Н. С. Теория текста: уч. пособие. М.: Логос, 2003.
  3. Варбот Ж. Ж. Табу (текст) // Русский язык: энциклопедия / гл. ред. Ю. Н. Караулов. М., 1979.
  4. Демоверсии, спецификации, кодификаторы ЕГЭ: русский язык. 2009-2017. URL: http://fipi.ru/ege/demoversii-specifikacii-kodifikatory
  5. Диброва Е. И., Касаткин Л. Л., Николина Н. А., Щеболева И. И. Современный русский язык. Теория. Анализ языковых единиц: учебник. Изд-е 3-е. М.: Академия, 2008.
  6. Дьякова А. А. Вторичная репрезентация текстового содержания при интердискурсивной адаптации // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2009a. № 1 (9).
  7. Дьякова А. А. Интердискурсивная адаптация текста: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2009b.
  8. Карасик В. И. Типы вторичных текстов // Языковая личность: проблемы обозначения и понимания: тезисы докл. науч. конф. (г. Волгоград, 5-7 февраля 1997 г.). Волгоград: Перемена, 1997.
  9. Кох В. А. Предварительный набросок дискурсивного анализа семантического типа // Новое в зарубежной лингвистике. 1978. № 8.
  10. Москальская О. И. Грамматика текста. М.: Высшая школа, 1981.
  11. Мурзин Л. Н., Штерн А. С. Текст и его восприятие. Свердловск: Изд-во УГУ, 1991.
  12. Рутер О. А. Табу в фольклорных поэмах М. Цветаевой (лингвистический аспект): автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2007.
  13. Сунгатуллина Д. Д. Конститутивные параметры дискурса экзаменационного испытания // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 3 (168).
  14. Сунгатуллина Д. Д., Горелова Ю. Н. Прагматика отбора содержания экзаменационных текстов для чтения (на примере ЕГЭ по русскому языку в России) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 4 (127).
  15. Чувакин А. А. Деривационные отношения как тип межтекстовых отношений (к предмету текстодериватологии) // Актуальные проблемы дериватологии, мотивологии, лексикографии / под ред. О. И. Блиновой. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1998.

Author information

Dilyana Damirovna Sungatullina

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

Yuliya Nickolaevna Gorelova

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

Niyaz Rastamovich Latypov

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • текстовые трансформации
  • экзаменационный дискурс
  • вторичный экзаменационный текст
  • табуированные темы
  • тематическое содержание
  • text transformations
  • examination discourse
  • secondary examination text
  • taboo topics
  • subject-based content

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)