• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Linguocultural Interference as a Factor in the Formation of an Individual Path of Teaching Foreign Language to Schoolchildren

Abstract

The article discusses the need to take into account linguocultural interference as a criterion for the formation of an individual learning path. The author aims to test a series of tasks in the “mobile quest” format in the additional program for schoolchildren “Russian culture in a foreign language” for an individual learning path formation. The scientific novelty of the study lies in the identification of a set of linguocultural criteria that must be taken into account when forming an individual learning path. As a result, the existing ideas about multicultural education as a context for the formation of an individual learning path have been expanded; the regularities of appearance of linguocultural interference facts are revealed; the principles of developing tasks in the “mobile quest” format are substantiated; a number of advantages and possible limitations of using the task of the “mobile quest” format for the formation of an individual learning path are identified.

References

  1. Абдуллаева М. А. Психолингвистические основы интерферирующего влияния родного языка при обучении грамматике английского языка // Вестник Костромского государственного университета. Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 1.
  2. Авраменко А. П., Рысева К. М. Индивидуальная образовательная траектория формирования иноязычной лексической компетенции посредством мобильного квеста // Сборник научных и учебно-методических трудов. М., 2020. Вып. 17 / под общ. ред. С. Г. Тер-Минасовой и М. Г. Бахтиозиной.
  3. Авраменко А. П., Тишина М. А. Мобильные технологии для развития социокультурной компетенции // Вопросы прикладной лингвистики. 2019. № 1 (33).
  4. Алимов В. В. Интерференция в переводе: на материале профессионально ориентированной межкультурной коммуникации и перевода в сфере профессиональной коммуникации. М., 2011.
  5. Барышников Н. В. Методика обучения второму иностранному языку в школе. М., 2003.
  6. Богданова А. В. Межъязыковая интерференция и процесс овладения иностранных языком // Известия Института педагогики и психологии образования. 2018. № 4.
  7. Вакс Э. П. Дух России. СПб., 1998.
  8. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. М., 1973.
  9. Гальскова Н. Д., Василевич А. П., Акимова Н. В. Методика обучения иностранным языкам: уч. пособие. Ростов н/Д, 2017.
  10. Кабакчи В. В. Англоязычное описание русской культуры. М., 2009.
  11. Китросская И. И. Некоторые вопросы методики обучения второму иностранному языку в свете психолингвистического анализа явления переноса: дисс. … к. пед. н. М., 1970.
  12. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М., 1969.
  13. Прошина З. Г. Транслингвизм и его прикладное значение // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2017. Т. 14. № 2.
  14. Сафонова В. В. Со-изучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 4 (25).
  15. Сысоев П. В. Культурное самоопределение в условиях языкового поликультурного образования // Иностранные языки в школе. 2004. № 4.
  16. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М., 2008.
  17. Федеральный государственный стандарт основного общего образования (ФГОС ООО), в редакции Приказа Минобрнауки России от 29.12.2014 № 1644.
  18. Федеральный государственный стандарт среднего общего образования (ФГОС СОО), в редакции Приказа Минобрнауки России от 29.12.2014 № 1645.
  19. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи. М., 1989.
  20. Чойбонова В. М., Самарова О. В. Влияние межъязыковой и внутриязыковой интерференций на формирование ошибок в речи обучаемых // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 11.
  21. Avramenko A. P., Davydova M. A. The Development of Creative Writing Skills in High School ESL Classroom // Training Language and Culture. 2008. Iss. 2 (4).
  22. Evans V., O’Sullivan N. Click on Russia. Berkshire: Express Publishing, 2014.
  23. Lebedeva I. L. Teaching Russian Culture via English: Implications, Objectives and Challenges // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2020. Т. 17. № 4.
  24. Weinreich U. Languages in Contact. N. Y., 1953.

Funding

The study was supported by the Interdisciplinary Scientific and Educational School of Moscow University “Preservation of the World Cultural and Historical Heritage”.

Author information

Anna Petrovna Avramenko

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: January 27, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • лингвокультурная интерференция
  • индивидуальная образовательная траектория
  • обучение школьников иностранному языку
  • мобильный квест
  • поликультурное образование
  • linguocultural interference
  • individual educational path
  • teaching foreign language to schoolchildren
  • mobile quest
  • multicultural education

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)