• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

Persuasive Potential of Linguistic Means of Expressing Evaluation in Mass Media Discourse (Based on the German Texts of the Discussion on the Award of the Nobel Prize in Literature to Peter Handke)

Abstract

The aim of the research is to study the persuasive potential of the linguistic means of expressing evaluation in the German-language mass media discourse by the material of the discussion on the issue of awarding the Nobel Prize in Literature 2019 to the Austrian writer Peter Handke. The scientific novelty of the research lies in studying the positive and/or negative persuasive potential of the linguistic means of evaluation in the media discourse dedicated to a socially resonant cultural event. As a result of the analysis, it has been revealed that the authors of the texts often use various tropes and figures of speech as persuasive linguistic means depicting the fact of awarding the Nobel Prize to Handke either in a positive or negative subjective-modal way.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Аксиология в механизмах жизни и языка // Проблемы структурной лингвистики / под ред. В. П. Григорьева. М.: Наука, 1982.
  2. Баринова А. 3 главных скандала в жизни Петера Хандке. 2021. URL: https://eksmo.ru/articles/3-glavnykh-skandala-v-zhizni-petera-khandke-ID15558063
  3. Иванов Л. Ю. Текст научной дискуссии: дейксис и оценка. М.: НИП 2Р, 2003.
  4. Клушина Н. И. Стиль массовой коммуникации. М.: Факультет журналистики МГУ им. М. В. Ломоносова, 2010.
  5. Ковалевская Е. В. Метафора и сравнение в публицистическом тексте // Вестник Костромского государственного университета. 2009. № 3.
  6. Кожина М. Н. Стилистика русского языка. М.: Флинта, 2008.
  7. Марьянчик В. А. Оценка как категория текста // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Гуманитарные и социальные науки. 2011. № 1.
  8. Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов. М.: Просвещение, 1976.
  9. Соколова Е. В. Осцилляция образа: СМИ и В. Г. Зебальд о писателе (у) П. Хандке // Человек: образ и сущность. Гуманитарные аспекты. 2020. № 3 (43).
  10. Солодилова И. А. Метонимия: границы феномена // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 1 (201).
  11. Фернандо В. С. Метафора и сравнение как средства речевого воздействия (на материале аналитических статей о победе Дональда Трампа на выборах США) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2019. № 3.
  12. Хутыз И. П., Колчевская В. А. Персуазивность: специфика феномена в некоторых типах институционального дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2-2 (80).

Author information

Maria Sergeevna Sergeeva

North-Caucasus Federal University, Stavropol

About this article

Publication history

  • Received: March 26, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • дискурс СМИ
  • персуазивный потенциал
  • языковые средства выражения оценки
  • оценочность
  • Петер Хандке
  • media discourse
  • persuasive potential
  • linguistic means of expressing evaluation
  • evaluativity
  • Peter Handke

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)