• Original research article
  • June 30, 2022
  • Open access

Didactic Potential of Using Multimedia Visual Aids When Learning a Foreign Language in the Classroom and Independently (by the Material of the Multilevel Textbook “Cutting Edge”)

Abstract

The paper discusses the use of multimedia visual aids as an effective way of foreign language teaching in present-day conditions. The purpose of the research is to identify the main didactic characteristics of educational videos in a foreign language for adult learners. Scientific originality of the work lies in the fact that the use of multimedia visual aids combining phonatory and kinetic features of paralinguistics as a didactic principle of visual aids usage is studied from the viewpoint of realisation of its internal didactic potential. The paper analyses the use of multimedia visual aids in the textbook “Cutting Edge” (3rd edition, published by Pearson), which is a multilevel English course for adults covering international training levels A1-C1. The research findings show that educational videos are underpinned by internal didactic principles (informativity and problematicity, accessibility and comprehensibility, continuity and orientation to practical activities, development of attention and logical thinking), which creates an authentic speech environment and supports students’ stable motivation for learning and communicative culture formation.

References

  1. Авсеенкова Т. Б. Роль видеоматериалов в процессе обучения иностранному (французскому) языку // Теория и практика преподавания иностранных языков (по мат. «Недели иностранных языков УГЛТУ - 2019»): сб. ст. / Министерство науки и высшего образования РФ; Уральский государственный лесотехнический университет. Екатеринбург, 2019.
  2. Айвазова В. В. Психологические и дидактические особенности использования видео на занятиях иностранного языка // Концепт. 2012. № 4. URL: http://www.covenok.ru/koncept/2012/1236.htm
  3. Бегунова Я. А. Преимущества использования видеоматериалов при формировании коммуникативной компетенции у студентов факультета иностранных языков // Ярославский педагогический вестник. 2014. № 3.
  4. Коваль О. И. Использование видео в качестве аудиовизуальных материалов на занятиях иностранного языка // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2013. Т. 19.
  5. Михалева Л. В. Видеофильм как средство формирования социолингвистической компетенции при обучении иностранному языку // Вестник Томского государственного университета. 2004. № 282.
  6. Прокофьева В. Л. Волшебная сила кино-, видеофильма в формировании мотивации к иноязычному общению: монография. Липецк: ЛЭГИ, 2006.
  7. Семерджиди В. Н. Видеоматериал как средство формирования коммуникативной компетенции (на материале современных учебников английского языка) // News of Science and Education. 2018. Vol. 2.
  8. Семерджиди В. Н. Принцип наглядности в дидактическом тексте по иностранному языку (на материале современных учебников английского языка) // News of Science and Education. 2017. Vol. 1.
  9. Сидорова Л. В., Саланкова С. Е. Образовательное мультимедиа и методические особенности обучения его разработке // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26242
  10. Стародубцева Е. А. Использование интерактивного видео на занятиях по английскому языку в рамках визуализации языкового образования // Architecture and Modern Information Technologies. 2009. Vol. 3 (8).
  11. Толстова Н. Н. Пример использования короткометражных фильмов на занятиях по русскому языку как иностранному // Молодой ученый. 2017. № 11.
  12. Шевченко О. В. Социокультурное содержание иноязычного дискурса художественных видеофильмов. Тамбов: Изд-во ТГУ, 2009.

Author information

Valentina Nikolaevna Semerdzhidi

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: April 21, 2022.
  • Published: June 30, 2022.

Keywords

  • мультимедийная наглядность
  • аудиторные условия обучения
  • дидактические характеристики учебных видеофильмов
  • многоуровневый курс английского языка для взрослых
  • use of multimedia visual aids
  • classroom learning
  • didactic characteristics of educational videos
  • multilevel English course for adults

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)