• Original research article
  • July 29, 2022
  • Open access

Using Video Advertisements as a Means of Sociocultural Competence Formation in Students of a Language University When Teaching French

Abstract

The research aims to determine the didactic potential of audiovisual advertising media materials for sociocultural competence development in students learning French at language universities. The paper examines the informational and linguoculturological features of video advertisements that can be used as a basis for sociocultural competence development in students when teaching French and substantiates the expediency of their application. Scientific novelty of the research lies in substantiating the need to use audiovisual advertising media materials (as exemplified by socially oriented advertising) for sociocultural competence development in students learning French. As a result of the research, the particularities of the productive use of videos in the process of foreign language teaching contributing to students’ sociocultural competence and motivation development in the context of cross-cultural foreign language teaching have been identified.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Архипова И. В., Кудрявцева В. В. Cоциокультурное иноязычное образование на современном этапе // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2020. № 1.
  3. Бонналь Н. Французский шансон - космополитичный «метек». 2013. URL: https://www.pravda.ru/culture/1145475-shanson
  4. Глумова Е. П., Клюева Е. Д. Ролики социальной рекламы в обучении иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2013. № 11.
  5. Новолодская С. Л., Аверячкина Т. С. Поликультурное образование как социокультурный феномен // Высшее образование сегодня. 2017. № 3.
  6. Ремчукова Е. Н., Омельяненко В. А., Ван Юйджи. Национально-ориентированная реклама как лингводидактический ресурс в преподавании русского и китайского языков // Ценности и смыслы. 2021. № 2.
  7. Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25).
  8. Сафонова В. В. Социокультурный подход: ретроспектива и перспективы // Ученые записки национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4 (4).
  9. Сибгатуллина А. А. Использование мультимодальных текстов при подготовке учителя иностранного языка // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1.
  10. Сысоев П. В. Языковое поликультурное образование в XXI веке // Язык и культура. 2009. № 2 (6).
  11. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Изд-во Моск. гос. ун-та, 2008.
  12. Хачатрян Г. С. Мультимодальный текст: дидактический потенциал в обучении иноязычному общению в деловой среде // Преподаватель: XXI век. 2021. № 3-1.
  13. Abraham M. La publicité: stratégie didactique pertinente en français pour adolescents d’aujourd’hui // Synergies Espagne. 2014. No. 7.
  14. Andrianova N. S., Ostroumova O. F., Vassilieva V. N., Abdulmianova I. R. Using Public Service Advertising in Teaching French as a Foreign Language in Language Departments // Revista San Gregorio. 2018. Iss. 25.
  15. Byram M., Zarate G., Neuner G. La compétence socioculturelle dans l’apprentissage et l’enseignement des langues. Strasbourg: Éditions du Conseil de l’Europe, 1997.
  16. Qian Yu. Spots publicitaires en didactique du FLE en Chine: Pour une compétence de communication interculturelle // Synergies Chine. 2009. No. 4.

Author information

Olga Fedorovna Ostroumova

PhD

Kazan (Volga region) Federal University

Alexandr Ivanovich Ostroumov

PhD

Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 3, 2022.
  • Published: July 29, 2022.

Keywords

  • социокультурная компетенция
  • дидактический потенциал аудиовизуальных медиаматериалов
  • обучение французскому языку
  • языковой вуз
  • межкультурное иноязычное обучение
  • sociocultural competence
  • didactic potential of audiovisual media materials
  • French language teaching
  • language university
  • cross-cultural foreign language teaching

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)