• Original research article
  • July 29, 2022
  • Open access

Voice Category in the Course of the Russian Morphology for Turkic-Speaking Philology Students

Abstract

The article considers the morphological category of the Russian verb voice in the linguo-didactic aspect. The aim is to characterize the theoretical and applied aspects of studying the voice category within the framework of the discipline “The Modern Russian Language. Morphology” for Turkic-speaking philology students. The scientific novelty of the work is determined by the fact that for the first time, from the point of view of the methodology of teaching language disciplines, it analyses the system of voice oppositions of the Russian and Tatar languages, as well as related verbal categories (reflexivity, transitivity and actant derivation), substantiates methodological principles and gives recommendations for its study in the Turkic-speaking audience. As a result, methodologically relevant (didactically significant) differences between the Russian and Tatar languages in the field of voice form composition have been revealed, the consideration of which helps to optimize the process of teaching the Russian grammar to Turkic-speaking students.

References

  1. Бондарко А. В. Проблемы грамматической семантики и русской аспектологии. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1996.
  2. Бондарко А. В. Теория морфологических категорий и аспектологические исследования. М.: Языки славянских культур, 2005.
  3. Вишнякова С. М. Профессиональное образование: словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. М.: НМЦ СПО, 1999.
  4. Вузовская методика преподавания лингвистических дисциплин / под ред. Ж. В. Ганиева. М.: Наука, 2018.
  5. Герасимова Е. Е., Корнева Г. В. Практическое владение русским языком как условие академической адаптации студентов из Средней Азии // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. № 2.
  6. Дербишева З. К. Функционально-семантическое поле залоговости в русском и киргизском языках // Сопоставительно-типологические исследования русского и киргизского языков: лексика. Фрунзе, 1988.
  7. Зиннатуллина К. З. Залоги глагола в современном татарском языке. Казань: Таткнигоиздат, 1969.
  8. Клобуков Е. В. Морфология. Русский язык. М.: Академия, 2005.
  9. Лебедева М. Н. Вопросы русской грамматики: от смысла к форме. Характерные трудности: пособие для иностранцев. М.: Русский язык, 2018.
  10. Летучий А. Б. Возвратность. Материалы для проекта корпусного описания русской грамматики. На правах рукописи. 2014. URL: http://rusgram.ru/
  11. Марченко Л. В., Шейко Е. В. Категория залога и способы работы с ней на занятиях по русскому языку со студентами вуза // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. № 3.
  12. Морфология современного русского языка / С. И. Богданов, В. Б. Евтюхин, Ю. П. Князев и др. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2013.
  13. Московкин Л. В. Дидактические основы теории методов обучения неродному языку. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2021.
  14. Мусатов В. Н. Русский язык: Морфология. М.: Флинта, 2019.
  15. Национальный корпус русского языка. 2022. URL: http://www.ruscorpora.ru
  16. Панова Г. И. Морфология русского языка: энциклопедический словарь-справочник. М.: КомКнига, 2010.
  17. Плунгян В. А. Введение в грамматическую семантику: грамматические значения и грамматические системы языков мира. М.: Изд-во РГГУ, 2011.
  18. Плунгян В. А. Общая морфология: введение в проблематику. М.: Эдиториал УРСС, 2000.
  19. Саляхова З. И. Функционально-семантическая категория залоговости в башкирском языке: автореф. дисс. … д. филол. н. Уфа, 2012.
  20. Татарская грамматика: в 3-х т. Казань: Татар. книж. изд-во, 1993. Т. 2. Морфология.
  21. Теория функциональной грамматики. Персональность. Залоговость / отв. ред. А. В. Бондарко. СПб.: Наука, 1991.
  22. Шакирова Л. З. Основы методики преподавания русского языка в татарской школе. Казань: Магариф, 1999.
  23. Шаклеин В. М. Русская лингводидактика: история и современность. М.: РУДН, 2008.
  24. Щукин А. Н. Лингводидактический энциклопедический словарь: более 2000 единиц. М.: АСТ, 2007.
  25. Юдина Т. В. Обоснование структуры лингвистической компетенции как компонента коммуникативной компетенции студента языкового вуза // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. № 4.
  26. Юсупова З. Ф. Лингвометодические основы обучению русскому языку как неродному в школе: конец ХХ - начало ХХI века: монография. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016.

Author information

Zukhra Rashidovna Kurbanova

Kazan Federal University

Venera Gabdulkhakovna Fatkhutdinova

Dr

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2022.
  • Published: July 29, 2022.

Keywords

  • тюркоязычные студенты-филологи
  • курс русской морфологии
  • изучение категории залога
  • обучение грамматике русского языка
  • Turkic-speaking philology students
  • Russian morphology course
  • studying the voice category
  • teaching Russian grammar

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)