• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Experimental Study of Errors in Russian Vowels Pronunciation by Chinese Students

Abstract

The research aims to identify persistent typical errors of Chinese students in the pronunciation of Russian vowels. The paper analyses more than 300 experimental pronunciation materials and shows that phonetic errors are directly related to the degree of mouth opening and the tongue position. Scientific novelty of the work lies in the objective assessment of pronunciation errors and visualisation of deviations from the norm using the Praat programme. The research findings have shown that the phonetic errors of Chinese students in the pronunciation of Russian vowels mainly concern the sounds [о], [у], [ы], [э]. To rectify the errors, it is necessary to correct the degree of mouth opening and the tongue position in the process of teaching Russian as a foreign language (RFL) to Chinese students.

References

  1. Алексиева Т. И., Раденкова Е. К. Фонетический аспект в обучении болгарских студентов-русистов // Русский язык за рубежом. 2010. № 4.
  2. Брызгунова Е. А. Звуки и интонация русской речи. М.: Русский язык, 1983.
  3. Брызгунова Е. А. Практическая фонетика и интонация русского языка: пособие для преподавателей, занимающихся с иностранцами. М.: Изд-во Московского университета, 1963.
  4. Валипур А., Джамалзад М. Экспериментальное исследование особенностей произношения русских щелевых согласных при обучении иранских студентов // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2020. № 2.
  5. Капарушкина Д. И. Экспериментальное исследование произношения русских взрывных согласных в корейской аудитории // Вестник РУДН. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2014. № 3.
  6. Капитонова Т. И., Московкин Л. В. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки. М.: Златоуст, 2015.
  7. Конопкина Е. С., Шкурат Л. С. От звука к слову: вводный фонетико-грамматический курс русского языка для иностранцев. М.: Русский язык. Курсы, 2017.
  8. Лузикова Л. Э. Обучение иностранных обучающихся русской интонации как средству реализации речевых интенций: пороговый уровень: дисс. … к. пед. н. М., 2011.
  9. Черепанова О. Д. Акустический контрастивный анализ как инструмент лингвистического обеспечения фонетических тренажеров (на материале гласных русского и немецкого языков) // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. 2019. № 4.
  10. Чжао Чжэ. Русские гласные звуки с позиции носителей китайского языка // Вестник РУДН. Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. 2016. № 2.
  11. 徐来娣. 中国学生俄语语音词发音习得常见偏误分析 // 中国俄语教学. 2013. № 4 (Сюй Лайди. Анализ распространенных фонетических ошибок у китайских учащихся, обучающихся русскому языку // Русский язык в Китае. 2013. № 4).
  12. 赵作英. 俄语语音. 北京: 外语教学与研究出版社, 2013 (Чжао Цзоин. Фонетика русского языка. Пекин, 2013).
  13. 陈君华. 俄语语音学教程. 北京: 北京大学出版社, 1997 (Чэнь Цзюньхуа. Курс русской фонетики для китайцев. Пекин: Изд-во Пекинского университета, 1997).

Funding

The reported study was funded by the Ministry of Education of the PRC, project No. 17YJA740030 “Creating the System of Teaching Russian Phonetics to Chinese Students”.

Author information

Feifei Liu

PhD

Beijing International Studies University, The People’s Republic of China

Zongling Yu

Beijing International Studies University, The People’s Republic of China

Jiaxuan Zhang

Beijing International Studies University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: July 11, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • типичные ошибки китайских обучающихся
  • русские гласные
  • программа Praat
  • степень открывания рта и положение языка
  • typical errors of Chinese students
  • Russian vowels
  • Praat programme
  • degree of mouth opening and tongue position

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)