• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Colour Naming Units in Chinese Poetic Texts of the Tang Era

Abstract

The study aims to identify the role of colour terms in the Chinese poetry of the Tang era (VII-X centuries). The paper is novel in that it is the first to analyse the main colour naming units in Chinese poetic texts of the Tang era, to determine that poets of this period use colour terms not only to convey meanings that are traditional for Chinese culture, but also to express the author’s individuality and their own worldview. As a result, it has been proved that colour naming units can convey a wide range of meanings, which are often completely opposite, in the Chinese poetry of the Tang era. The most common colour terms in the poetry of this period are white and blue-green, indicating the significance of the themes of spiritual insight and renewal of life for poets.

References

  1. Богушевская В. А. Семантика цветонаименований в китайском языке (универсальное и национальное): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  2. Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия // Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М., 1996. URL: http://www.philology.ru/linguistics1/wierzbicka-96b.htm
  3. Гао Хайянь. Лингвострановедческий анализ русской лексики цветообозначения: на фоне китайского языка: дисс. … к. филол. н. СПб., 1999.
  4. Карапетьянц A. M. Теория «пяти элементов» и китайская концептуальная протосхема // Вестник Московского университета. Серия «Востоковедение». 1994. № 1.
  5. Кульпина В. Г. Теоретические аспекты лингвистики цвета как научного направления отечественного языкознания: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2002.
  6. Лю Уян. Значение красного цвета в эпоху династии Тан // Актуальные проблемы искусства: история, теория, методика: сб. тр. конф. Мн., 2020.
  7. Ма Ли. Символика цвета в живописи Китая // Универсальное и национальное в культуре: сб. науч. ст. Мн., 2012. URL: https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/24410/1/348-353.pdf
  8. Сунь Умэн, Ма Линь. Красный цвет в китайских и русских литературных произведениях // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 4-3.
  9. У Пэйхуа. Семантика цветообозначений в китайской и русской лингвокультурах: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  10. Цао Цзинсянь. Феномен цвета в русской и китайской языковой картине мира // Современные гуманитарные исследования. 2010. № 1 (32).
  11. Чжао Хэпин. Сравнительные лингвокультурные характеристики цветообозначений в российской и китайской культурах // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2019. № 10.
  12. Чэнь Си. Переносные значения слов-цветообозначений в устойчивых сочетаниях китайского языка в сопоставлении с русским языком: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1991.
  13. Шевчук О. П. Цветообозначения китайского языка, их особенности и национально-культурная специфика: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2005.
  14. Эйдлин Л. З. Танская поэзия // Поэзия эпохи Тан (VII-X вв.) / пер. с кит.; сост. и вступит. ст. Л. З. Эйдлина. М., 1987.

Author information

Olga Aleksandrovna Popova

PhD

Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of Russia

Elena Alekseevna Grigorova

Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of Russia

Leyla Alakberovna Omarova

Administration of Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: August 11, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • китайская поэзия эпохи Тан
  • китайская лингвокультура
  • цветообозначение
  • цвет
  • символика
  • Chinese poetry of the Tang era
  • Chinese linguoculture
  • colour term
  • colour
  • symbolism

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)