• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Assimilation of the Borrowing “Network” and “Networking” in the Oral and Professional Discourse of Monolinguals and Bilinguals

Abstract

The study of an Anglicism was carried out in order to confirm or refute the hypothesis about the difference in its usage in the Russian-language discourse of monolinguals and bilinguals of different age and professional groups of the Astrakhan region. Scientific novelty of the paper can be traced in the fact that it presents the first study of a new unit borrowed on the territory of the Astrakhan region, taking into account such relevant factors in language as gender, respondents’ monolingualism and bilingualism, age, the scope of the main social interaction. During the experiment, the researchers have obtained the results that confirm the differences in the perception of the borrowing by various groups of respondents depending on the factors listed above.

References

  1. Бодуэн де Куртенэ И. А. Избранные труды по общему языкознанию: в 2-х т. М., 1963. Т. 1.
  2. Вит Х. де, Хантер Ф. Будущее процесса интернационализации высшего образования в Европе // Международное высшее образование (русскоязычная версия информационного бюллетеня International Higher Education (Бостонский колледж, США)). 2016. № 83. URL: https://ihe.hse.ru/issue/view/256/288
  3. Джантазаева К. Е., Иванова И. С., Шарафутдинова Д. Р., Караулова А. Д. Картина мира монолингвов и билингвов Каспийского региона в условиях интернационализации образования // Потенциал интеллектуально одаренной молодежи - развитию науки и образования: мат. VIII междунар. науч. форума молодых учёных, инноваторов, студентов и школьников (г. Астрахань, 23-25 апреля 2019 г.): в 2-х т. / под общ. ред. Т. В. Золиной. Астрахань, 2019. Т. 1.
  4. Караулова А. Д. Европейский опыт в политике соседства при глобальной интернационализации образования как предпосылка единого образовательного пространства стран Прикаспия // Каспий: устремленность в будущее: монография / под общ. ред. А. У. Кушекова. Атырау, 2019. URL: https://www.researchgate.net/profile/Zagir-taev/publication/338572120_Kollektivnaa_monografia_CASPIAN_ASPIRATIONS_TO_THE_FUTURE/links/5e1d92ff92851c8364cbe373/Kollektivnaa-monografia-CASPIAN-ASPIRATIONS-TO-THE-FUTURE.pdf
  5. Караулова А. Д. Лингвистическое взаимодействие народов Прикаспия в контексте европейского опыта соседства (на примере дифференциаций узуса одной из лексем в устно-спонтанном дискурсе монолингвов и билингвов) // Вестник Марийского государственного университета. 2020. Т. 14. № 2. DOI: 10.30914/2072-6783-2020-14-2-189-196
  6. Карлинский А. Е. Основы теории взаимодействия языков. Алма-Ата: Гылым, 1990.
  7. Нарочная Е. Б., Сумина В. Е. Англоязычные заимствования как элемент фоновых знаний студенческой молодежи // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 1. URL: https://www.gramota.net/materials/2/2019/1/31.html
  8. Серышева Ю. В., Агаб С. Е. Психолингвистический эксперимент как метод исследования языковых явлений // Молодой ученый. 2015. № 11. URL: https://moluch.ru/archive/91/19204
  9. Шухардт Г. Избранные статьи по языкознанию / пер. с нем. А. С. Бобовича; ред., авт. предисл. и примеч. Р. А. Будагова. Изд-е 2-е. М.: Едиториал УРСС, 2003.
  10. Skutnabb-Kangas T. Bilingualism or Not: The Education of Minorities. Clevedon - Avon: Multilingual Matters, 1984.
  11. Wit H. de, Hunter F., Howard L., Egron-Polak E.Internationalisation of Higher Education. 2016. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2861/444393

Author information

Amina Danilovna Karaulova

PhD

Astrakhan State University of Architecture and Civil Engineering

Ruslan Aleksandrovich Klimentev

Astrakhan Technical Lyceum

About this article

Publication history

  • Received: August 10, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • дискурс
  • монолингвы
  • билингвы
  • ассимиляция
  • заимствование
  • discourse
  • monolinguals
  • bilinguals
  • assimilation
  • borrowing

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)