• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Features of Emotion and Evaluation Verbalisation in the Electronic Mass Media of Russia and China

Abstract

The aim of the research is to shed light on the features of linguistic representation of emotion and evaluation in the mass media of Russia and China in a comparative aspect. Scientific novelty of the research lies in involving new factual material for the study of emotivity and evaluativeness in linguistics, as well as in supplementing and clarifying the classification of linguistic means of emotion and evaluation representation. As a result, it has been found that there are certain differences in the means of emotion and evaluation expression in Russian and Chinese electronic mass media texts. The researchers have noted a variety of linguistic means with an emotive-evaluative meaning (“emotion + evaluation”) in the Russian mass media and linguistic means with an emotive meaning (“emotion”) in the Chinese mass media.

References

  1. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М.: Русские словари, 1996.
  2. Вяткина С. В., Чу Цзинжу. Эмоционально-экспрессивные вставные конструкции как отражение оценки и информации в русской и китайской публицистике // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2019. № 11. Вып. 2.
  3. Крылова О. А. Лингвистическая стилистика: в 2-х кн. М.: Высшая школа, 2006. Кн. 1. Теория.
  4. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика. Мн.: ТетраСистемс, 2008.
  5. Пиотровская Л. А. Эмоции vs оценка // XLIX международная филологическая научная конференция (г. Санкт-Петербург, 10-15 марта 2015 г.): тез. докл. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2015.
  6. Седых А. П. Природа эмоций и их классификация в гуманитарных науках и языкознании // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2012. № 6 (125). Вып. 13.
  7. Смахтин Е. С., Васьбиева Д. Г., Калугина О. А. Языковая репрезентация наименований эмоций в англоязычных электронных СМИ в области экономики и финансов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 3.
  8. Телицына Е. Л. К вопросу о разграничении понятий «эмоциональность», «оценочность» и «экспрессивность» // Вестник Югорского государственного университета. 2016. Вып. 1 (38).
  9. Трубченинова А. А. Эмотивность и оценочность в немецком газетном спортивном дискурсе: дисс. … к. филол. н. М., 2006.
  10. Трубченинова А. А. Языковая репрезентация оценки в немецкоязычной сетевой кинорецензии // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7. № 6-2.
  11. Филиппова О. А. Обучение эмоциональному речевому воздействию. М.: Флинта; Наука, 2014.
  12. Шаховский В. И. Эмоции: долингвистика, лингвистика, лингвокультурология. М.: ЛИБРОКОМ, 2010.
  13. Шингаров Г. Х. Эмоции и чувства как формы отражения действительности. М.: Наука, 1971.
  14. Шкварцова Т. В. Вербализация положительных эмоций в современном публицистическом тексте // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2017. № 4.
  15. 王希杰. 汉语修辞学. 北京: 北京出版社, 1983 (Ван Сицзэй. Стилистика китайского языка. Пекин: Пекинское издательство, 1983).

Author information

Tatyana Borisovna Maklakova

PhD

Russian State University of Justice (East Siberian Branch), Irkutsk

Maria Nikolaevna Chupanovskaya

PhD

Irkutsk State University

Albina Khaydarovna Nikitina

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 26, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • эмоция и оценка
  • способы вербализации эмоции и оценки
  • национально-культурные способы вербализации эмоции и оценки
  • язык эмоций
  • emotion and evaluation
  • ways of emotion and evaluation verbalisation
  • national-cultural ways of emotion and evaluation verbalisation
  • language of emotions

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)