• Original research article
  • November 30, 2022
  • Open access

A Literary Text in the Aspect of Linguoculturological Competence Formation among Philology Students When Teaching the Russian Language

Abstract

The study aims to consider ways of linguoculturological competence formation among philology students during classes in modern Russian in a multicultural educational space. Scientific novelty of the study lies in proposing a methodological system of working with a literary text during classes in modern Russian that is aimed at linguoculturological competence formation providing for the identification of universal and nation-specific features in a literary text. As a result of the study, the researchers have determined the need for a comprehensive analysis of nation-specific units of the language (Russian religious names, Turkisms-regionalisms) using cultural studies, historical-linguistic, etymological and linguoculturological commentaries and involving the material of an educational literary text. This will expand students’ cognitive base, i.e. the pool of knowledge about the peoples’ culture.

References

  1. Аюпова Л. Л. Лексика народов Башкортостана в русской речи (Глоссарий). Уфа, 1994.
  2. Богданова Е. С. Система обучения текстовой деятельности на уроках русского языка в старших классах средней школы: интегративный подход: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2021.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990.
  4. Воробьев В. В. Лингвокультурология. М.: РУДН, 2008.
  5. Воробьев В. В., Саяхова Л. Г. Русский язык в диалоге культур. М.: Ладомир, 2006.
  6. Закирьянов К. З. Формирование лингвистической компетенции школьников // Вестник Башкирского университета. 2021. Т. 26. № 4.
  7. Муллагалиева А. К., Саяхова Л. Г. Русский язык в диалоге культур (уроки русского языка как родного и как языка межнационального общения в 5-11 классах общеобразовательных учреждений): пособие для учителя. Уфа: Китап, 2008.
  8. Саяхова Л. Г. Диалог культур в лингвокультурологическом пространстве учебников русского языка для башкирских школ // Актуальные проблемы башкирского, тюркского и сопоставительного языкознания: сб. науч. ст. Уфа, 2005.
  9. Саяхова Л. Г. Компетентностный подход к изучению русского языка в учебниках для 10-11 классов школ гуманитарного профиля с обучением на тюркских языках: пособие для учителя. СПб.: Просвещение, 2009.
  10. Саяхова Л. Г. О формировании лингвокультурологической компетенции студентов-филологов // Актуальные проблемы русской и сопоставительной филологии: теория и практика: мат. междунар. науч.-метод. конф. Уфа, 2016.
  11. Сергеева Л. А. Лингвокультурологические основы изучения славянских языков. Уфа, 2009.
  12. Хайруллина Р. Х., Саяхова Л. Г., Пожидаев Р. А. Формирование лингвокультурологической компетенции у студентов-филологов (на материале художественного текста) // Вестник Башкирского университета. 2018. Т. 23. № 1.
  13. Хайруллина Р. Х., Фаткуллина Ф. Г. Становление лингвокультурологии как научной и образовательной парадигмы в Башкортостане // Вестник Башкирского университета. 2021. Т. 26. № 4.
  14. Шан Цзиньюй, Давлетбаева Р. Г. Развитие лингвокультурологической компетенции китайских студентов-филологов в процессе обучения русскому языку // Педагогическое образование в России. 2020. № 4.

Author information

Irena Galinurovna Kulsarina

PhD

Bashkir State University, Ufa

Alfiya Sabirovna Makhmutova

PhD

Bashkir State University, Ufa

Galiya Gilmullovna Khisamova

Dr

Bashkir State University, Ufa

About this article

Publication history

  • Received: September 6, 2022.
  • Published: November 30, 2022.

Keywords

  • формирование лингвокультурологической компетенции
  • обучение русскому языку студентов-филологов
  • поликультурное образовательное пространство
  • учебный художественный текст
  • linguoculturological competence formation
  • teaching Russian to philology students
  • multicultural educational space
  • educational literary text

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)