• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

Genre of Mission Statements in Russian-Language Banking Discourse: Structure, Pragmatics and Linguistic Means

Abstract

The paper aims to identify the pragmatics and structural-linguistic peculiarities of the texts belonging to the genre of mission statements that play an essential role in external and internal communications initiated by modern banks. The research is novel in that it is the first in Russian linguistics to examine the texts belonging to the genre of mission statements in relation to the corporate culture supported by the Russian banking community, using original empirical materials. As a result, the role that the genre of mission statements plays in the space of Russian-language banking discourse has been identified; the syncretic nature of the texts of this genre produced by Russian banks have been revealed; the linguistic mechanisms used by the banks to create a positive image at the explicit and implicit levels in the process of informing on their corporate philosophy and values have been described. It has also been found that Russian banks use positively charged words, superlative forms of adjectives, rhetorical devices and expressive syntactical techniques, as well as implied or overtly unexpressed meanings of linguistic forms and non-verbal components of the text when solving PR tasks in the texts belonging to the genre under consideration.

References

  1. Абдулкадыров М. М. Языковая специфика «миссии организации» в англоязычном виртуальном корпоративном дискурсе: дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2019.
  2. Аксенова А. В. Языковые маркеры имиджевой рекламы: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2015.
  3. Буторина Е. П. Заявление о миссии как жанр, задающий систему конвенций // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 10 (28).
  4. Дрожащих А. В. Годовые отчеты банковских учреждений: структура, прагматика и языковая аранжировка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 12.
  5. Махортова Т. Ю. Лингвопрагматический потенциал PR-жанра в пространстве банковского дискурса (на материале немецкоязычных банковских проспектов): автореф. … дисс. к. филол. н. Волгоград, 2007.
  6. Погосян В. А. Заявление о миссии как гибридный речевой жанр // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2012. № 133.
  7. Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур. М.: АСТ; Акварель; Хранитель, 2007.
  8. Ширяева Т. А. Когнитивная модель делового дискурса. Пятигорск: Изд-во Пятигорского государственного лингвистического университета, 2006.
  9. Ширяева Т. А., Денисламова Д. М. Миссия организации как объект лингвистического изучения (на материале английского языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 7-2 (37).
  10. Ющук А. В. Жанровые особенности текста «миссия организации» в коммерческом дискурсе // Диалог языков и культур: лингвистические и лингводидактические аспекты: мат. X всерос. науч.-практ. конф. молодых ученых. Тверь: Изд-во Тверского государственного университета, 2018.
  11. Bhatia V. K. Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. L.: Continuum International, 2004.
  12. Dijk T. A. van. The Discourses of ‘Bosnia’ // Discourse and Society. 1994. No. 5.
  13. Hofstede G. Cultures and Organizations: Software of the Mind. L.: McGraw-Hill, 1991.
  14. Negro I. Persuasive Strategies in Mission Statements // Curcuio de Linguistica Aplicada a la Communicacion. 2019. Vol. 80.
  15. Schiever T. M. The Nonprofit Mission Statement as Genre: Speech Acts, Social Facts and Ecologies: A PhD Dissertation. Blackburg, 2017.

Author information

Alexander Vladimirovich Drozhashchikh

PhD

Northern Trans-Ural State Agricultural University, Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • жанр «миссия организации»
  • русскоязычный банковский дискурс
  • коммуникативно-прагматическая установка
  • корпоративные ценности
  • языковые средства
  • mission statement as genre
  • Russian banking discourse
  • communicative pragmatic intention
  • corporate values
  • linguistic means

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)