• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

The Poetics of the Initiation Novel in Modern US Literature

Abstract

The aim of the research is to identify the genre features of the poetics of the initiation novel in the national literary tradition of the USA. The paper highlights the genre-forming features of the initiation novel: invariant elements of composition, chronotope, motif-thematic complexes, character systems; determines the role of the genre in the formation of the national identity of American literature. The research makes a theoretical contribution to the study of the genre: the term “initiation novel” is introduced, an intra-genre classification is proposed, which accounts for the scientific originality. Three genre forms are distinguished within the initiation novel: the novel of release, the novel of overcoming and the novel of discovery. Works of the American literature of the early XXI century the plot-forming basis of which are the themes of growing up, gender, existential, cultural self-identification of teenagers, problems of overcoming crises, post-traumatic syndrome serve as the research material. As a result, it has been proved that the genre under study has unique features that can be traced at all levels of the literary text.

References

  1. Афанасьева О. В., Баранова К. М., Машошина В. С., Чупрына О. Г. Американская культурно-языковая картина мира XIX века: время, свобода, судьба, одиночество, достоинство. М.: Диона, 2019.
  2. Баранова К. М. Лейтмотив wilderness и образ Нового Адама в «Истории поселения в Плимуте» Уильяма Брэдфорда // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2010. № 2 (6).
  3. Бахтин М. М. Эпос и роман (О методологии исследования романа). СПб.: Азбука, 2000.
  4. Геннеп А. ван. Обряды перехода. М.: Восточная литература, 1999.
  5. Гиленсон Б. А. История литературы США. М.: Академия, 2003.
  6. Загарина Е. М. Традиции романа воспитания в творчестве Дж. Ирвинга начала 1980-х годов (на материале романа «Отель “Нью-Гэмпшир”») // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. Вып. 111.
  7. Зенкин С. Н. Память жанра: анализ одной гипотезы // Зенкин С. Н. Работы о теории. М.: Новое литературное обозрение, 2012.
  8. Маркова А. И., Меркулова М. Г. Творческая рецепция гендерной оппозиции «маскулинность - феминность» О. Уайльда в пьесе Т. Стоппарда «Изобретение любви» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 6.
  9. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Восточная литература, 2000.
  10. Нефедова О. И. Миф в американской литературе и культуре. М.: Перо, 2021.
  11. Фрэзер Дж. Золотая ветвь: исследование магии и религии: в 2-х т. М.: Терра - Книжный клуб, 2001. Т. 1-2.
  12. Шалимова Н. С. Роман инициации как инвариантная форма романа воспитания // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2014. № 4.
  13. Элиаде М. Тайные общества: обряды инициации и посвящения. М. - СПб.: Университетская книга, 1999.
  14. Hirsh M. The Novel of Formation as a Genre // Genre. 1979. Vol. 7. No. 3.
  15. O’Sullivan E.Comparative Children’s Literature. N. Y. - L.: Routledge, 2005.

Author information

Nadezhda Sergeevna Shalimova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • роман инициации
  • герой-подросток
  • взросление
  • самоидентификация
  • initiation novel
  • teenage protagonist
  • growing up
  • self-identification

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)