• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

Features of a Fool and a Jester in the Image of a Character from A. F. Pisemsky’s Comedy “The Hypochondriac”

Abstract

The creative work of A. F. Pisemsky continues the tradition of Old Russian laughter; in particular, the Old Russian type of laughter is embodied in the features of a fool and a jester, which are peculiar to a character of the comedy “The Hypochondriac”. A. F. Pisemsky’s continuation of the Old Russian tradition of depicting the images of a fool and a jester in the comedy “The Hypochondriac” is manifested in discovering the truth, disregarding etiquette formulas, demonstrating intelligence when “fooling around”, directing laughter at oneself, addressing inanimate phenomena as living beings, rhyming speech, interpreting the specifics of the tall tale genre. One trait of a fool is interpreted in A. F. Pisemsky’s comedy in a peculiar way: a fool is not physically weak but, on the contrary, strong. Thus, A. F. Pisemsky in general follows the Old Russian tradition of depicting a fool and a jester in the comedy “The Hypochondriac”. The purpose of the research is to determine the features of a fool and a jester in the image of a character from A. F. Pisemsky’s comedy “The Hypochondriac” that ensure the continuity of the tradition of the Old Russian type of laughter. Scientific novelty lies in the following: A. F. Pisemsky’s drama is the least studied aspect of the writer’s creative heritage. In particular, his comedies have not been considered with a focus on the creative dialogue with the national tradition of laughter. As a result, the researcher has determined the continuation of the Old Russian tradition of laughter embodied in the features of a fool and a jester by A. F. Pisemsky using the comedy “The Hypochondriac” as an example.

References

  1. Анненков П. В. Литературные воспоминания. М.: Художественная литература, 1983.
  2. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975.
  3. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Художественная литература, 1990.
  4. Берков П. Н. История русской комедии XVIII в. Л.: Наука, 1977.
  5. Богатырев П. Г. Вопросы теории народного искусства. М.: Искусство, 1971.
  6. Власова З. И. Скоморохи и фольклор. СПб.: Алетейя, 2001.
  7. Лебедева О. Б. Поэтика русской высокой комедии XVIII - первой трети XIX века. М.: Языки славянской культуры, 2014.
  8. Лихачев Д. С. Древнерусский смех // Проблемы поэтики и истории литературы: сб. ст. Саранск, 1973.
  9. Лихачев Д. С. Поэтика древнерусской литературы. М.: Наука, 1979.
  10. Лихачев Д. С., Панченко А. М. «Смеховой мир» Древней Руси. Л.: Наука, 1976.
  11. Манькова Л. В. А. Ф. Писемский - драматург: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1986.
  12. Мысляков В. А. Белинский в творческом самоопределении А. Ф. Писемского // Русская литература. 1994. № 4.
  13. Синявский А. Д. Иван-дурак. Очерк русской народной веры. Париж: Синтаксис, 1991.
  14. Синякова Л. Н. Философия человека в творчестве А. Ф. Писемского: проблемы и решения // Вестник Новосибирского государственного университета. 2008. Т. 7.
  15. Синякова Л. Н. Эстетический манифест А. Ф. Писемского: статья о втором томе «Мертвых душ» Н. В. Гоголя // Вестник Новосибирского государственного университета. 2006. Т. 5.
  16. Тимашова О. В. Комедия «Раздел» (1853) в драматургической системе раннего А. Ф. Писемского и в контексте журнала «Современник» // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. Филология. 2014. № 4.
  17. Юдин Ю. И. Дурак, шут, вор и черт (Исторические корни бытовой сказки). М.: Лабиринт, 2006.

Author information

Nadezhda Sergeevna Kazaryan

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: November 19, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • дурак
  • балагур
  • балагурство
  • смеховая традиция
  • fool
  • jester
  • jesting
  • tradition of laughter

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)