• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

Psycholinguistic Mechanisms of Speech Production as a Prerequisite for the Functioning of Lexical and Syntactic Features of Spontaneous and Prepared Speech (a Research Based on the English Language)

Abstract

The article reflects the results of studying English oral monologue speech (spontaneous and prepared) conducted from the standpoint of linguistic and psycholinguistic approaches by appealing to the principles of generating a speech statement. Within the content analysis, it has been proved that the identified language markers (repetitions, anadiplosis, various categories of questions, etc.) successfully implement the original intention of the authors of the presented speech acts differing in multifunctionality and the ability to represent the speaker’s individual value system. The aim of the study was to identify the lexical and syntactic specificity of English oral monologue speech. The scientific novelty of this study lies in the analysis of the regulation of deep structures in a sounding monologue that is coordinated by language units with qualitative signs of expressing hesitation and intention. As a result, it has been found that the mechanisms of generating spontaneous and prepared monologue statements are reflected in the functioning of specific simple and complex language units (lexical and syntactic), which, in turn, represent the content of speech generation process considering the speaker’s internal motives.

References

  1. Ахутина Т. В. Модель порождения речи Леонтьева-Рябовой: 1967-2005 // Вопросы психолингвистики. 2007. № 5.
  2. Баева Е. М. Хезитационные явления в устных монологах низкой степени спонтанности // Коммуникативные исследования. 2018. № 1.
  3. Бурова Е. Е. Просодические маркеры хезитации в контексте определения коммуникативного статуса говорящего // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 441.
  4. Вержбицкая Т. Н., Алексина Л. И. Психолингвистика. Мн.: Изд-во Белорусского государственного педагогического университета, 2009.
  5. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: Московский психолого-социальный институт; НПО «МОДЭК», 2001.
  6. Исаева А. А. Маркеры дифференциации спонтанной и подготовленной звучащей речи // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2020. № 4.
  7. Назарова А. В. Особенности иноязычной монологической речи и система её оценивания // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2016. № 2.
  8. Становая Л. А. Еще раз к вопросу о принципе языковой экономии // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2016. № 4.
  9. Тезекбаева Г. А. Спонтанная речь как объект лингвистики // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Филология. Журналистика». 2011. № 1.
  10. Clark H., Wasow T. Repeating Words in Spontaneous Speech // Cognitive Psychology. 1998. Vol. 37. Iss. 3.

Author information

Diana Valentinovna Vlasova

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University), Moscow

Tatiana Gennadyevna Stanchuliak

PhD

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University), Moscow

Ivan Sergeyevich Samokhin

PhD

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • психолингвистика
  • порождение речи
  • интенция
  • спонтанная речь
  • подготовленная речь
  • psycholinguistics
  • speech production
  • intention
  • spontaneous speech
  • prepared speech

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)