• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Using the “Interested Parties” Technique as the Basis of Methodology for Teaching Oral Foreign Language Based on Textual Material to Students of the Direction “Tourism”

Abstract

The aim of the study is to develop a methodology for teaching a foreign language utterance by using the “interested parties” technique based on textual material of different genres, taking into account the training of students in the “Tourism” direction. The article presents three stages of work according to the developed methodology, taking into account the categorization of interested parties’ names that are thematically relevant for the sphere of leisure and tourism; a set of speech exercises is proposed depending on different types of speech stimuli. The scientific novelty is determined by the introduction into scientific use of a new definition of the notion of “interested parties” from the point of view of the methodology for teaching students of non-linguistic areas, as well as the development and description of a three-stage methodology for teaching oral foreign speech, based on the presented categories of interested parties. As a result, a methodology was created for teaching oral foreign language based on textual material to students of the direction “Tourism”, consisting of a system of exercises in accordance with the stages of students’ speech skills formation, improved through the use of “interested parties” technique.

References

  1. Анищук Т. В., Игнатьева О. И. Художественный текст как элемент диалога культур в обучении иностранному языку // Проблемы лингвистики, методики обучения иностранным языкам и литературоведения в свете межкультурной коммуникации: сб. мат. II междунар. науч.-практ. интернет-конф. (27-28 февраля 2017 г.) / под ред. О. Ю. Ивановой. Орел: Изд-во Орловского государственного университета имени И. С. Тургенева, 2017.
  2. Белкина Е. П. Обучение квалификативному высказыванию на английском языке с использованием аутентичных текстов в одиннадцатом классе средней общеобразовательной школы: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2002.
  3. Годунов Б. П. Функционально-познавательный подход к обучению иностранным языкам как педагогической специальности. Статьи и доклады. Сыктывкар: Изд-во Коми государственного педагогического института, 2010.
  4. Гусева Л. В. Профессионально ориентированные ситуации иноязычного общения как средство развития межкультурной коммуникации бакалавров: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2015.
  5. Деркачева М. А. Методика обучения составлению рекламного слогана в процессе иноязычного профессионального общения студентов (английский язык; профиль «Реклама и связи с общественностью»): дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2016.
  6. Королев С. И. Коммуникация и мышление в процессе обучения // Коммуникация и обучение иностранным языкам: сб. ст. Мн.: Вышэйшая школа, 1970.
  7. Назаренко А. Л. Проблемы оптимизации понимания и преподавания языка для специальных целей. Изд-е 3-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2013.
  8. Петунин В. С. Технологические аспекты работы над иноязычным публицистическим текстом: уч. пособие. Сыктывкар: Изд-во Коми государственного педагогического института, 1999.
  9. Скалкин В. Л. Коммуникативные упражнения на английском языке: пособие для учителя. М.: Просвещение, 1983.
  10. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: Просвещение, 2002.
  11. Тарнопольский О. Б. Методика обучения английскому языку на I курсе технического вуза. К.: Выща школа, 1989.
  12. Dow A. R., Ryan J. T. Preparing the Language Student for Professional Interaction // Interactive Language Teaching / ed. by W. M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Author information

Elena Pavlovna Belkina

PhD

Pitirim Sorokin Syktyvkar State University

About this article

Publication history

  • Received: January 5, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • развитие речевых умений
  • обучение устной иноязычной речи
  • разножанровый текстовой материал
  • студенты направления подготовки «Туризм»
  • категоризация наименований заинтересованных лиц
  • development of speech skills
  • teaching oral foreign language speech
  • multi-genre text material
  • students of “Tourism” direction training
  • categorization of interested parties’ names

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)