• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Functions of the Trickster Archetype in the Novella “The Jester” by Yu. P. Vyazemsky

Abstract

The paper considers the forms of actualisation and functioning of the trickster archetype as a “matrix” of the character and dominant psychologeme of the protagonist’s image in a modern young adult novella. The aim of the study is to identify the semiosis and functions of the trickster archetype at different levels of the text structure of the novella “The Jester” by Yu. P. Vyazemsky (1982). The scientific novelty of the study lies in determining the genesis of the protagonist’s emotional and psychological ambivalence associated with the trickster archetype underlying the chosen role mask. As a result of the study, it has been proved that the mythological roots of the archetype manifested in the novella at the level of the system of images, poetics and narrative strategy determine the creative potential and “shadow” intentions of the role mask of the “jester” in the area of artistic axiology. The “double” narrative technique is artistically represented in the genre form of a “literary diary”: the subject of artistic expression, the owner of a “solitary consciousness”, focused on the rhetoric and “point of view” of the trickster, “builds” the plot of reflection, which leads the protagonist to realise the destructive demonism of his own nature.

References

  1. Агранович С. З., Березин С. В. Homo amphibolos: археология сознания. Самара: Бахрах-М, 2005.
  2. Арпентьева М. Р., Худякова Т. Л. Буллинг и сталкинг в концептуальном поле исследований безопасности образования // Вестник Прикамского социального института. 2021. № 1 (88).
  3. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975.
  4. Липовецкий М. Н. Шалуны, враги, другие: трикстер в советской и постсоветской детской литературе // Детские чтения. 2014. № 2 (6).
  5. Мелетинский Е. М. О происхождении литературно-мифологических сюжетных архетипов // Литературные архетипы и универсалии: сб. ст. / под ред. Е. М. Мелетинского. М.: Изд-во Российского государственного гуманитарного университета, 2001.
  6. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. «Шут» Ю. Вяземского vs «Шут» А. Эшпая: специфика кинематографической интерпретации образа литературного героя // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 5.
  7. Попова Е. В. Ценностный подход в исследовании литературного творчества: дисс. … д. филол. н. М., 2004.
  8. Семенова Е. В. Художественная аксиология русской литературы: терминологический аппарат // Инновационная наука. 2016. № 2-5 (14).
  9. Тихомирова Е. Г., Сизенко А. Г. Маска как культурная форма в эпоху Ренессанса («лица» господина Шико) // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2018. № 2 (82).
  10. Тюпа В. И. Литература и ментальность: монография. М.: Юрайт, 2018.
  11. Тюпа В. И. Модусы сознания и школа коммуникативной дидактики // Дискурс. 1996. № 1.
  12. Чеботникова Т. А. Речевое поведение личности в системе формирования социального образа: на материале художественного дискурса: автореф. дисс. … д. филол. н. Челябинск, 2012.

Author information

Natalya Viatcheslavovna Svitenko

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: January 31, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • проза для подростков
  • ролевая маска
  • архетип трикстера
  • комически-демонический двойник
  • аксиологическая инверсия
  • young adult prose
  • role mask
  • trickster archetype
  • comic-demonic doppelgänger
  • axiological inversion

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)