• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

The Multiculturalism of the Initiation Novel in Modern US Literature: The Hero’s Journey

Abstract

The aim of the study is to determine the specifics of the multicultural novel of initiation in the national literary tradition of the United States. The representation of the initiation rite in a literary text, the correlation of individual and social discourse in the formation of the protagonist’s character and the influence on his fate, the type of a hero who is both a bearer of a deeply individual principle and a representative of an ethnic group and clan are studied. World outlook strategies, architectonics, and mythopoetic reconstruction of the initiation rite in the American novel of initiation at the beginning of the XXI century are highlighted. The research makes a theoretical contribution to the study of the genre: a comparative analysis of selected novels, presented for the first time, allows us to draw a conclusion about the specifics of the multicultural issues representation in the novel of initiation, this determines the scientific novelty of the study. Different types of protagonist initiation are presented in the novels “Middlesex” by J. Eugenides and “The Brief Wondrous Life of Oscar Wao” by J. Díaz, but they are connected by multicultural issues, the type of a hero, and the “steps” of plot development. As a result, it is proved that in the modern literature of the United States, the theme of the formation of the hero, his awareness of his identity, associated with the study of socio-cultural and family contexts, plays a plot-forming role.

References

  1. Баранова К. М. Основные идейные и сюжетно-образные мотивы в литературе Новой Англии XVII-XVIII веков: становление традиций в литературе США: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2011.
  2. Викулова Л. Г., Кулагина О. А. Национальная идентичность в контексте инаковости: языковая репрезентация оппозиции «свои» - «чужие» во французской литературе XX века (на материале сборника эссе Ф. Мориака «Чёрная тетрадь») // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2013. № 2 (12).
  3. Геннеп А. ван. Обряды перехода. М.: Восточная литература, 1999.
  4. Дубровская Е. А. Перцепция катастрофы в Малой Азии в романе Дж. Евгенидиса «Средний пол» // Современное педагогическое образование. 2019. № 11.
  5. Меркулова М. Г. Теория английскости в контексте исследования творчества писателей-мультикультуралистов Великобритании // Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук: сб. науч. тр. по лингвистике и литературоведению / отв. ред. Л. Р. Зурабова. М.: Принтика, 2021.
  6. Питолин Д. В., Шустрова Е. В. Влияние внутренней политики США на формирование оппозиции «свой - чужой» в современной художественной литературе на спанглише и афроамериканском английском // Политическая лингвистика. 2016. № 1 (55).
  7. Сапожникова Ю. Л. Проблема самоидентификации у иммигрантов (на материале романа Дж. Диаса «Короткая и фантастическая жизнь Оскара Вау») // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 4 (157).
  8. Татаринов А. В. Мировоззренческие стратегии в современном американском романе // Российский гуманитарный журнал. 2015. № 5 (4).
  9. Хабибуллина Л. Ф., Виноградова А. А. Концепция мультикультурного пространства в романе Дж. Евгенидиса «Средний пол» // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2015. Вып. 4 (32).
  10. Чупрына О. Г. Прецедентные явления в британской литературе о подростках (лингвокультурологический подход) // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2014. № 3 (15).
  11. Шалимова Н. С. Роман Дж. Д. Сэлинджера «Над пропастью во ржи» как роман-инициация // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 4-3 (34).
  12. Шпанчук Т. С. Проблема гендерной идентичности в романе Дж. Евгенидиса «Средний пол» // Sciences of Europe. 2021. No. 85.
  13. Элиадэ М. Тайные общества: обряды инициации и посвящения. М. - СПб.: Университетская книга, 1999.
  14. Boes T. Modernist Studies and the Bildungsroman: A Historical Survey of Critical Trends // Literature Compass. 2006. No. 3 (2).
  15. Hirsh M. The Novel of Formation as a Genre // Genre. 1979. Vol. 7. No. 3.

Author information

Nadezhda Sergeevna Shalimova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • роман инициации
  • герой-подросток
  • мультикультурность
  • самоидентификация
  • современная литература США
  • initiation novel
  • teenage protagonist
  • multiculturalism
  • self-identification
  • modern US literature

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)