• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Reflection of National and Regional Identity in the German-Language Advertising Text

Abstract

The aim of the research is to identify the linguostylistic features of the reflection of the national and regional identity of Germans in the polycode advertising text. The main content of the paper is a study of advertising texts of the “Früh” brewing company located in Cologne. The scientific novelty of the research lies in examining the advertising texts of a regional manufacturer who uses an appeal to the sense of national and regional pride of consumers of the product as the main advertising strategy. In this regard, the linguocultural component, implemented at the verbal and non-verbal levels of the polycode text, occupies a central place in the advertising text. Such an approach to the study of the linguocultural component has not yet attracted researchers’ attention, since the linguocultural component was considered mainly using the material of large-volume texts that were not commercial in their nature. As a result, it has been proved that the appeal to significant national and regional events (holidays and football championships), as well as to the long-term confrontation between Cologne and Dusseldorf, the use of the dialect and language games contribute to the creation of a memorable image of the product that agrees with the character of Cologne residents.

References

  1. Белютин Р. В. Немецкий спортивный дискурс: опыт прагмасемантического и лингвокогнитивного исследования: дисс. ... д. филол. н. Смоленск, 2019.
  2. Блохина Е. Н. Диалектная лексика как средство отражения культуры региона (на материале среднебаварского диалекта Верхней Баварии): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2018.
  3. Гайдаренко В. А. Символы в печатной рекламе коммерческих образовательных услуг // Вестник Российского университета дружбы народов. 2006. № 1 (9).
  4. Глухов А. П. Коммуникативные стратегии российского националистического дискурса: отражение в медийном пространстве // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. № 5 (95).
  5. Голоднов А. В. Персуазивная коммуникация: стратегии и тактики воздействия (на материале современной немецкоязычной рекламы). СПб.: Астерион, 2010.
  6. Жердева Ю. А. Чувство места как категория социальной памяти // Международный журнал исследований культуры. 2015. № 2.
  7. Запорожец М. Н. Рекламный текст: функционально-стилевой статус, особенности, структура, виды анализа // Вестник Гуманитарного института Тольяттинского государственного университета. 2010. № 3.
  8. Копчук Л. Б. Региональные языковые союзы в немецкоязычном ареале как результат дискурсивного взаимодействия национальных вариантов // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2015. № 4 (07).
  9. Красавский Н. А. Печатный рекламный текст как отражение системы ценностей социума // Рекламный дискурс и рекламный текст: коллективная монография / науч. ред. Т. Н. Колокольцева. М.: Флинта, 2016.
  10. Нефедова Л. А. Диатопическая вариативность немецкого языка как причина лексической полионимии (на материале культурно-маркированной лексики) // Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2018. № 3 (39).
  11. Ammon U. Die deutsche Sprache in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Das Problem der nationalen Varietäten. Berlin – N. Y.: De Gruyter, 1995.
  12. Cresswell T. Place: A Short Introduction. Oxford, 2009.

Author information

Maria Nikolaevna Guz

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

Natalia Vladimirovna Pigina

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • рекламный текст
  • национальная и региональная идентичность
  • диалект
  • языковая игра
  • advertising text
  • national and regional identity
  • dialect
  • language game

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)